ترانه سرایی که علیرضا غربی و سالار عقیلی را به شهرت رساند تابناک است


به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: 30 آذرماه (1347) زادروز افشین یداللهی، متخصص مغز و اعصاب و از ترانه سرایان معروف است. او فعالیت حرفه ای خود را به عنوان ترانه سرا از سال ۱۳۷۶ در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. اولین ترانه های او توسط فواد حجازی و شادمهر عقیلی سروده شد و توسط حشایار اعتمادی اجرا شد.

یداللهی عنوان شعر مجموعه هایی چون «شب دهم»، «مدار درجه ظفور»، «تبریز در مه»، «میوه قدرشناس»، «مامور بورداگو»، «گریبان»، «لبه تاریکی»، «کاناپه» است. . “، “سه در چهار”، “در راه زاینده رود”، “شهرزاد” و حتی “خوش رکاب” و این سریال ها را در سر خود نوشت و حتی ترانه های او را خوانندگانی مانند علیرضا غربی (من عاشقش شدم) می خوانند. چشم تو مدار صفر و شب دهم خرد و جنون) و سالار عقیلی. (کشور من) را مشهور کرد.

او در کنار ترانه‌نویسی، شعر نیز می‌سرود و در قالب غزل نیز آزمایش می‌کرد. دلیل اینکه به خوانندگی روی آورد علاقه اش به موسیقی است و گفت: از ابتدا به موسیقی علاقه داشتم و شعر هم می گفتم.

جداالهی شعر را ماندگارتر از ترانه دانست و اظهار داشت: البته آهنگ گاهی این ظرفیت را دارد و این سوال نباید دلیلی بر این باشد که چون یک آهنگ در ذهن مردم می ماند، ترانه ها و شعرهای دیگر در ذهن مردم باقی می ماند. مردم حافظه». فراموش شده با این حال، به دلیل وجود تیراژ نوشتاری، معمولاً شعر در مقایسه با ترانه‌ها از قدرت ماندگاری بیشتری برخوردار است، اما می‌توان گفت که مخاطب ترانه‌ها به دلیل استفاده از توانایی شنیدن می‌توانند به درک عمیق‌تری دست یابند.

وی با بیان اینکه جداولهی بیشتر با تیتراژ این مجموعه تلویزیونی شناخته می شود، بیان کرد: تیتراژ به نوعی سریال را خلاصه می کند و به مخاطب تصور کلی از آن می دهد و همچنین می تواند به ارتباط بیشتر مخاطب با سریال کمک کند.

حتما بخوانید:
انجام فشارهای فشاری طاقت‌فرسا {به اندازه‌ی کافی} کافی است - این است حتی سخت‌تر انجام اسباب بازی

وی با بیان اینکه روند ترانه های رادیو و تلویزیون در حال پیشرفت است، معتقد بود که برخی از آهنگ های سریال ارتباط بسیار کمی بین ترانه و سریال دارند. آهنگ باید ارتباط خود را با سریال حفظ کند و صرف نظر از سریال لذت بخش و معنادار باشد. گاهی اوقات ما در پایان یک سریال آهنگ های واقعاً خوبی می شنویم که هیچ ربطی به سریال ندارند. یعنی یک قطعه آماده، خوب و قوی دارند که فقط برای جذب مخاطب شبیه عنوان قطعه است. این آهنگ را نمی توان آهنگ «تیتراژ» نامید.

یداللهی همچنین گفت: پخش یک آهنگ آماده شده به عنوان مضمون، فرصتی برای دیده شدن بیشتر سریال و همچنین اعتلای آهنگ است و در واقع یک همزیستی مسالمت آمیز است. آهنگ عنوان باید برای اثر مورد نظر نوشته شود و با موضوع آن مطابقت داشته باشد. برخی از این اتفاقات در سال های اخیر رخ داده است، اما به طور کلی می توانم بگویم آهنگ های معروفی که از رادیو می شنویم، همان آهنگ هایی است که در انتهای تیتراژ پخش می شود که معمولاً خارج از رادیو پخش می شود.

وی با بیان اینکه اگر آهنگی مناسب و اجرا شود می تواند تاثیر زیادی روی مخاطب بگذارد، گفت: اگر سریال طرفداران بیشتری در بین مخاطبان داشته باشد و موفق باشد، تاثیر این آهنگ ها دو چندان می شود و به تصویر کشیدن ترانه ها همچنین نشان می دهد که جدا از مخاطبان گسترده، آهنگ ها بر مخاطبان خاص نیز تأثیر گذاشته اند.

یدالهی درباره عناوین سریال و اینکه چقدر از ایده های سازندگان سریال پیروی می کند، گفت: آنچه مشخص است کمیسیون تلویزیون و تهیه کننده از ترانه سرا می خواهند که برای سریال ترانه بنویسد. برای ایجاد نتیجه مثبت در تیتراژ سریال، نظر تهیه کننده، کارگردان و خودم را در نظر می گیرم و آهنگ را در نقطه اشتراکی که مفهوم کلی سریال را در بر می گیرد، می خوانم. اینها می تواند شعارهایی باشد که تهیه کننده و کارگردان آن را تصور می کنند. اما در آهنگ هایم همیشه این آزادی را داشته ام که قطعه را به همان خوبی که هست بسازم.

حتما بخوانید:
هر آنچه درباره تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده باید بدانیم

وی درباره کارکرد ترانه در مضامین اجتماعی نیز گفت: عموماً بخشی از ترانه باید به مضامین اجتماعی، نقد اجتماعی، تفسیر یا روایت شاعرانه درباره رویدادها، موفقیت ها یا شکست های اجتماعی بپردازد. ترانه های اجتماعی ما اگر به موفقیت برسند می توانند مجوز بگیرند، اما اگر یک ترانه اجتماعی درباره ایرادات یا انتقاد و اعتراض باشد، فکر می کنم به راحتی نمی تواند مجوز بگیرد و از نظر فرهنگی یک ضعف است. اگر به این است که در جامعه ثبات وجود دارد، پس نباید نگران نقد باشید که هنری است و از طریق آهنگ ایجاد می شود.

البته او معتقد بود که کار یک آهنگ به تنهایی و به تنهایی ایجاد یک ترند نیست، بلکه می تواند به یک روند دامن بزند یا نفوذ و گستردگی آن روند را افزایش دهد. چندین عامل برای ایجاد یک جریان مورد نیاز است، که قطعا آهنگ پایه اصلی آنها نیست، اما پس از شروع جریان می تواند کمک کند. اگر هنرمند نتواند انتقاد خود را با زبان هنرش بیان کند، بی احترامی است و مدیران به این انتقادها گوش نمی دهند.

افشین یداللهی کتاب های «دفترچه خاطرات یک عشق»، «امشب در کنار شعرهای من بخواب»، «جنون منطقی»، «حرف هایی که باید می گفتم و… می شنیدی» و «مشتیری میکدهی بته» را به جا گذاشت.

یداللهی در سال 1394 به طور ناگهانی بر اثر سانحه رانندگی درگذشت، اما ترانه هایی که او اجرا کرد، یاد و نام او را برای همیشه در ذهن مخاطبان حفظ کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik android rat duşakabin fiyatları hack forum fethiye escort bayan escort - vip elit escort garnet trade güvenilir mihtml nullednulled themesViagraGoruntulu SohbetMobil Ödeme Bozdurmarekorbetbetboogenco bahisdeneme bonusu veren sitelerBağlama büyüsü