سهم مخاطبان پای رسانه ای از تولید تا دروازه بان – تابناک


به گزارش تابناک، مریم سلیمی، پژوهشگر علوم ارتباطات و ارتباطات در مقاله ای نوشت: گاهی تغییراتی ایجاد می شود که احساس می کنیم باید تعاریف را بازنگری یا بازتعریف کنیم و یا گاهی نیاز به گسترش تعریف داریم. بخشم شاید درواره بانی در عصر حاضر از این نوع باشد.

در حوزه اخبار و محتوا، دروازه‌بان را فردی می‌دانیم که در واقع تصمیم می‌گیرد که اخبار را خاموش یا روشن کند.

ما معتقدیم که دروازه بان معمولاً توسط رسانه های جمعی شکل می گیرد و عواملی مانند عوامل داخلی سازمانی (سیاست، منابع مالی، ایدئولوژی، رویکردها و جهت گیری ها و غیره) و عوامل خارجی سازمانی (خط قرمزها، اطلاعیه ها، قوانین، اقتصادی حاکم، شرایط سیاسی، اجتماعی و غیره) و از نظر ارزش های خبری و سایر عوامل احتمالاً تأثیرگذار، انتشار یا عدم انتشار اخبار، نحوه پوشش اخبار اعم از پردازش، قرارگیری، اولویت بندی و غیره…

مطالب و اخبار در شبکه های اجتماعی

ما همیشه این تصور را داریم که دروازه‌بانی عمدتاً در رسانه‌ها و جریان‌های اصلی شکل می‌گیرد، اما کمی تحقیق و دقت نشان می‌دهد که دروازه‌بانی به شکل مدرن‌تر و حتی پیچیده‌تر و عمیق‌تر در رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. دروازه‌بانی که در سطوح و لایه‌های مربوط به کاربران، صاحبان و صاحبان شبکه‌های اجتماعی، عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر آن‌ها، تأثیر دولت‌ها، نهادهای داخلی و بین‌المللی و همچنین بخش‌هایی از آن‌ها به صورت برچسب‌گذاری صورت می‌گیرد. تنظیم محدودیت ها، گرمایش، رک حساس، تعلیق موقت و دائم و … و جزئیات نیز با کمک الگوریتم ها و هوش مصنوعی انجام می شود که به صورت محدود قابل مشاهده است.

* احتمالا نوع جدیدی از دروازه بان ها!

در شبکه‌های اجتماعی، تمرکز اصلی در بحث دروازه‌بانی بر روی صاحبان صفحات شبکه‌های اجتماعی و در سطح بالاتر، صاحبان این رسانه‌ها است تا مخاطب، اما آنچه این روزها شاهد آن هستیم، نوع جدیدی از دروازه بان، این بار از سوی تماشاگران.

یک تجربه جدید رسانه ای در ایران

پس از اتفاقات چند ماه اخیر در ایران، این مخاطب/مشترک است که به صاحبان رسانه ها، به ویژه صاحبان صفحات شبکه های اجتماعی، می گوید که آیا مجاز به انتشار محتوا هستند یا نه، آیا می خواهند محتوا منتشر کنند، چه محتوایی باید باشد. و موضوعش چیهتجربه اخیر نشان داده است که صاحبان صفحات اجتماعی به ویژه در جایگاه اینفلوئنسرها از کلان تا خرد اینفلوئنسر سعی در حرکت در چارچوب دیدگاه مخاطبان و آرزوی بقای آنها دارند در غیر این صورت با موجی از لغو اشتراک مواجه خواهند شد. منفی بودن پیام ها و غیره تبدیل می شوندآیا فعالیت در چنین فضایی به این معناست که این مخاطب/پیرو است که شکل و نوع فعالیت و محتوای آن را تعیین می کند؟ چرا که فالوور دیگر فقط یک تماشاگر نیست، بلکه به دنبال کننده ای مطالبه گر و فعال تبدیل شده است. شاید نمونه های کمی از این نوع تجربه در دنیا وجود داشته باشد که در آن مخاطب/پیرو وظیفه را تعریف می کند و نقش اصلی را در فرآیند دروازه بان ایفا می کند.

حتما بخوانید:
اصلاحات ابری مایکروسافت اتحادیه اروپا اتفاقاً گوگل و آمازون را حذف می کند

من سعی می کنم رای دهنده نهایی نباشم

دکتر یونس شکرخواه از اساتید مشهور حوزه ارتباطات در کتاب اخبار به نکته جالبی در مورد دروازه بان اشاره می کند که «اخباری که وارد روزنامه می شود از دروازه های بسیار و راه طولانی عبور کرده است، خبری که در جلوی چشمانت می‌گیرد، تو را آخرین انتخاب‌کننده می‌داند، اجازه می‌دهی او را در دروازه نگاهت قرار دهند؟» تلاش‌های اخیر مخاطبان، به عبارت دیگر کاربران یا مشترکان، برای تأثیرگذاری بر نحوه ردیابی اخبار یا محتوا نشان می‌دهد که آن‌ها دیگر نمی‌خواهند نه تنها رای‌دهنده نهایی، بلکه پای بزرگ رسانه‌ها باشند. و فرآیند مدیریت، تولید و توزیع محتوا و اخبار سهم و نقش بیشتری را می طلبد. همچنین با مشارکت در تولید محتوای رسانه ای، سعی کردند نقش موثری در بهینه سازی و خلق محتوا (بدون قضاوت در مورد جهت و رویکرد، اهداف و مقاصد و … این بازی نقش آفرینی) داشته باشند. فضایی که امروزه در شبکه های اجتماعی حاکم است بر فعالیت در جهت خاصی تاکید دارد. حتی تولیدکنندگان محتوای تخصصی نیز سعی می‌کنند با در نظر گرفتن جنبه‌های تجاری، خواسته‌ها و خواسته‌های مخاطب یا بهتر است بگوییم مشترکان خود را در نظر بگیرند یا در همین چارچوب حرکت کنند. گاهی در چنین محیطی می توان مارپیچ سکوت را در روند تولید محتوا و محتوای آن مشاهده کرد.اما به نظر می رسد با فعال شدن بیشتر مخاطبان، کاربران و مشترکان، شکل جدیدی از محتوا و اخبار مشاهده می شود.انتخاب و مخاطبان انتخاباتی / کاربران می تواند زمینه توسعه، محدودیت یا حذف برخی رسانه ها را فراهم کند یا حتی با تغییر دیدگاه و رویکرد مخاطب/کاربر، اقتدار رسانه را تغییر دهد. آینده رسانه قطعا قدرت و قدرت بیشتری به مخاطب/کاربر خواهد داد و به سمت شخصی شدن، تعاملی‌تر شدن و غیره حرکت خواهد کرد. اگرچه عموماً این تلاش ها برای حفظ یا جذب مخاطب/کاربران (به منظور استفاده و جلب رضایت آنها) و یا با توجه به اهداف خاصی با تأثیری خاص از رسانه صورت گرفته است.

* نتیجه نبرد بین قدرت مخاطب و رسانه و تقاضا برای مشارکت بیشتر مخاطبان

از سوی دیگر، با پذیرش قدرت رسانه و نفوذ آن (بدون بحث در مورد میزان قدرت آن)، نمی توان از قدرت مخاطب/کاربر که می تواند رسانه را قدرتمندتر جلوه می دهد یا آن را طرد و یا به آن گفت، نادیده گرفت. از طریق جابجایی ها یا مهاجرت های دسته جمعی آنها. ، چه رویکرد و چشم اندازی را برای بقا باید داشته باشید.

باید دید مبارزه قدرت رسانه و مخاطب/کاربر به کجا منجر خواهد شد؟ آیا رسانه ها همچنان حکومت خواهند کرد یا باید انتظار توازن قوا بین رسانه ها و مخاطبان/کاربرانشان را داشته باشیم؟ یا اینکه این موضوع بر حسب نوع و رسمیت متفاوت خواهد بود؟ شاید سازوکار منافع غالب در رسانه ها این فرصت و فرصت را به طور کامل در اختیار مخاطب قرار ندهد، اما انتظار می رود با فعال شدن بیشتر آنها و از مواهب دنیای فناوری، قدرت مخاطب/کاربر/مشترک نیز افزایش یابد. به آنها. متاورس جمله.

حتما بخوانید:
روش تعویض دستگیره درب منزل اصلا سخت نیست!

به نظر می رسد متاورس به مخاطب این امکان را می دهد که بر اساس حواس پنج گانه، تجربه سه بعدی، دسترسی به موقعیت ها و فضاهای مختلف در دنیای موازی و … به اخبار و مطالبی دست پیدا کند، اما چندان مشخص نیست که آیا همان مخاطب است یا خیر. / ضریب قدرت کاربر نیز افزایش می یابد یا خیر. در این میان، رسانه ها بیکار نخواهند نشست و از راه های جدیدی برای تأثیر بیشتر مخاطب/کاربر، حفظ محتوا و غیره استفاده خواهند کرد.

در حالی که افرادی مانند دکتر عبدالظاهر یکی از اساتید بین المللی ارتباطات در رابطه با روزنامه نگاری نسل هفتم و تغییر ماهیت و شکل فعالیت های رسانه ای و تبدیل آنها به پایگاه های اطلاعاتی و اطلاعات و دریافت اخبار و اطلاعات به صورت خودکار و در حال حاضر، ریزتراشه هایی در بدن ما. مردم ترسیم می کنند، تفاوت ها را می توان در پیش بینی آینده رسانه ها یا مخاطبان/کاربران مشاهده کرد. یکی از نکات این است که ما در توسعه شبکه های اجتماعی مشاهده کردیم که با ظهور این رسانه ها، فرصت ایفای همزمان نقش فرستنده و گیرنده و امکان انتشار و بازنشر و دروازه بان مطالب و. .. برای همه مردم این باور با تقویت جایگاه مخاطب تقویت شده است اما از نظر رسانه ای دسترسی بیشتر به اطلاعات افراد، تحلیل داده ها و … ایجاد شده است. با ایجاد محتوای شخصی و الگوریتم‌های خاص، تأثیر بیشتری بر افراد داشته باشد. مخاطب/کاربرانی با فرصت‌های بیشتر.

به هر حال باید منتظر ماند و دید ماجرای تلاش برای حفظ قدرت رسانه ای و نفوذ بیشتر (زیر و روی صفحه) و تلاش برای به دست آوردن سهم مخاطب/کاربر با همه پیشرفت های تکنولوژیک و کجاست. ..

تو در مورد آن چه فکر می کنی؟ پس آیا می توان به تعاریف جدیدی از اخبار و محتوا دست یافت و نقش و سهم مخاطب/کاربر و رسانه چه خواهد بود؟ آیا آینده تحولات رسانه ای و فناوری می تواند دروازه بان و مفهوم او را به طور کلی تغییر دهد؟ آیا دروازه‌بانی در رسانه‌های اصلی و رسمی به قوت خود باقی خواهد ماند یا نقش و قدرت مخاطبان/کاربران در این زمینه نیز مؤثر خواهد بود؟ یا اینکه حوزه نفوذ مخاطب به طور کلی در شبکه‌های اجتماعی یا سایر رسانه‌های جدید با قابلیت مانور بیشتر برای مخاطب/حرفه قرار خواهد گرفت؟ میدانی و چه تدابیری خواهند داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik android rat duşakabin fiyatları hack forum fethiye escort bayan escort - vip elit escort garnet trade güvenilir mihtml nullednulled themesViagraGoruntulu SohbetMobil Ödeme Bozdurmarekorbetbetboogenco bahisdeneme bonusu veren sitelerBağlama büyüsü