واشر سرسیلندر یکی از مهمترین واشرهای به کار رفته در موتور است و در صورت آسیب دیدگی هزینه ای سنگین را به صاحب خودرو تحمیل میکند جهت تعویض واشر سرسیلندر باید بخش عمده ای از موتور خودرو باز شده و مورد تعمیر قرار بگیرد، واشر سرسیلندر مستقیما باگرمای زیاد سیلندر ، آب و روغن موتور در ارتباط است و در نتیجه ویژگی های حرارتی – خوردگی – حل شوندگی و سولفات شدگی بسیار مخصوص و حساسی دارد . امروزه بلوک سیلندر ها را سبکتر و از آلیاژ های مخصوص تری می سازند. این سرسیلندرها امکان گردش هوای کارآمد را ندارند و در نتیجه عملکرد ضعیف موتور را ارائه می دهند. این قطعه باید بتواند در حین کار کردن حرارت بسیار زیادی را تحمل کند. در برخی موتورها (مانند 206 تیپ 2 یا پراید)، سوپاپ مستقیما توسط میل سوپاپ باز و بسته نمی شود و “انگشتی سوپاپ” بعنوان واسطه، نیروی میل سوپاپ را به سوپاپ منتقل می کند. در واقع توربو شارژر با نیروی حاصل از گازهای خروجی موتور عمل می کند .

سرسیلندر لندرور هر اتفاقی که توی خنک شدن این مجموعه اختلال ایجاد کنه می تونه باعث سوزوندن واشر بشه. سرسیلندر در پوشی است که با بلوک سیلندر تشکیل اطاق احتراق را می دهد و شکل آن تابع ساختمان سیلندر بوده و چنانچه از نوع خنک کننده با آب باشد دارای مجاری آب و در غیر این صورت دارای شیارهای خنک کننده با هوا می باشد سرسیلندر با پیچ و مهره به بلوک سیلندر متصل می شود در کف سرسیلندر به تعداد سیلندر ها گودی وجود دارد بنام اطاق احتراق روی سرسیلندر داخل هر اطاق احتراق سوراخی برای قرار دادن شمع وجود دارد. برای هر خودرو و هر موتوری یک فاصلهی مشخص تعریف میشود فاصله دهانه شمع در اتومبیل هاي پژو 2000 كاربراتوري برابر با 8 دهم میلی متر باشد كه با ابزاری به نام فيلر تنظيم مي شوند. اضافه شدن Se و Zr به آلیاژ پایه ی AlMg3Si باعث ایجاد تاثیرات مثبت بر خواص مکانیکی آن گشته است ولی از طرفی باعث افزایش قیمت آلیاژ می شود. معمولا برای نصب سرسیلندر روی موتور ۲۰۶، واشر سرسیلندر را بر روی موتور قرار می دهند. این نکته رو هم بگم که سوختن واشر سرسیلندر تو یه لحظه اتفاق نمی افته.

سیلندر و سرسیلندر موتور داخل مجموعه موتور و سیلندرها هر لحظه با گردش آب و روغن خنک سرسیلندر روآ دوگانه سازی اتفاق میافته. اگر به هر دلیلی در عملکرد فن رادیاتور اختلالی ایجاد شود، موتور خودروی شما داغ کار سرسیلندر پارس elx خواهد کرد. پس هر کدوم از این علائم را دیدید حتماً به مکانیک یا نمایندگی مراجعه کنید تا از خرج میلیونی جلوگیری کنید. برای چک کردن سطح مایع رادیاتور، خودروی خود را در محلی صاف پارک نموده و تا خنک شدن کامل ماشین صبر کنید. بررسی سطح مایع خنککننده بهصورت منظم جز مهمی از نگهداری خودروی شما بهحساب میآید. اگر پایین بودن میزان سطح مایع رادیاتور شما، باوجود پر کردن بازهم تکرار شود؛ مطمئن باشید در قسمتی از سیستم خنککنندهی خودروی شما نشتی وجود دارد. البته در صورتی که به عنوان مثال، زیر آفتاب کویر، بیش از ظرفیت مجاز خودرو و در سربالایی آمپر خودروی شما بالا رفت، نباید متعجب شوید. واتر پمپ، مایعات گرم خارج شده از بلوک موتور را به رادیاتور بازمیگرداند تا در آنجا مجدد به دمالی مناسب برسند و بار دیگر توسط واتر پمپ مورد استفاده قرار بگیرند. کافی است یک بار استرس مواجهه با آمپر بالا و یا جوش آوردن را در ترافیک ساعت شلوغی تجربه کرده باشید تا درک روشنی از اهمیت سلامت کامل موتور خودروی خود کسب کنید.

باید سرنشین و بار کمتری حمل کرده و یا تا غروب خورشید در موقعیتی امن منتظر بمانید. برای پیشگیری و یا تعمیر به موقع موضوع داغ کردن موتور، در قدم اول باید به شناخت کافی در خصوص نشانهها، در قدم بعدی تشخیص و درنهایت عیبیابی صحیح دست پیدا کرد. سپس با برداشتن در رادیاتور، در صورت کافی نبودن مایع؛ بهاندازهی کافی ترکیب استانداردی از آب و ضدیخ را به سرسیلندر و اجزای آن آن اضافه سرسیلندر 10 زانتیا کنید. اگر به طور منظم مایع رادیاتور خودروی خود را بهطور کامل عوض نمیکنید، حتماً از آب جوشیده و تصفیهشده سرسیلندر گسترش آسیا استفاده کنید. زیر خودرو و خود رادیاتور و اتصالات آن را با دقت بررسی کنید. برای پیدا کردن محل نشتی، ابتدا مایع رادیاتور را پرکنید، سپس به مدت ۵ دقیقه موتور را روشن نگهدارید (اگر موتور شروع به داغ شدن کرد دست نگهدارید) و به دنبال قطره یا لکهای سبزرنگ باشید. اگر عمر سر سیلندر شما رو به پایان است و یا مشکلی در سرسیلندر وجود دارد که نیاز دارید این قطعه را تعویض نمایید دو راه پیش روی خود دارید. بعد از بررسی کامل و باز کردن قطعات مذکور، مکانیک یک سرسیلندر تازه و یک دست کامل رینگ و چهار عدد پیستون سفارش میدهد اما تا آوردن قطعات مورد نیاز کارتر را با بنزین میشوییم تا از لجنها پاک شود و دوم اینکه بلوکه سیلندر را با کاغذ سمباده میساییم تا نیمه واشر سرسیلندر چسبیده به آن پاک شود و داخل جداره سیلندرها را با بنزین میشوییم تا از کربن و رسوبات پاک شوند.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از سرسیلندر گسترش آسیا دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.