
گتی ایماژ | سائول لوب
اداره هوانوردی فدرال شب گذشته اعلام کرد که به نظر میرسد اختلال در سیستم ماموریتهای هوایی که پروازهای سراسر ایالات متحده را صبح دیروز زمینگیر کرد، به دلیل آسیبدیدگی فایل پایگاه داده ایجاد شده است.
در بیانیه FAA آمده است: FAA در حال بررسی کامل برای تعیین علت اصلی قطع سیستم Notice to Air Missions (NOTAM) است. “کار اولیه ما ردیابی خرابی را در یک فایل پایگاه داده آسیب دیده است. در حال حاضر، هیچ مدرکی دال بر حمله سایبری وجود ندارد. FAA با جدیت در تلاش است تا دلایل این موضوع را بیشتر مشخص کند و تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از این نوع از حملات انجام دهد. اختلال از وقوع دوباره.”
سیانان با استناد به یک منبع ناشناس گزارش داد که “مقامات کنترل ترافیک هوایی اواخر روز سهشنبه متوجه شدند که مشکل کامپیوتری دارند” و تصمیم گرفتند “سیستم را در زمانی که حداقل سفر هوایی را مختل میکند، در اوایل صبح روز چهارشنبه راهاندازی مجدد کنند. اما در نهایت این طرح و قطع شد. منجر به تاخیرهای گسترده پروازها و دستور بی سابقه ای برای توقف پرواز همه هواپیماها در سراسر کشور شد.”
CNN همچنین نوشت که یک فایل خراب در سیستم اصلی NOTAM و یک فایل خراب دیگر در سیستم پشتیبان پیدا شده است. CNN جزئیات بیشتری را به شرح زیر ارائه کرد:
در ساعات شبانه روز سهشنبه به چهارشنبه، مقامات FAA تصمیم گرفتند سیستم اصلی NOTAM را خاموش و راهاندازی مجدد کنند – تصمیمی مهم، زیرا راهاندازی مجدد میتواند حدود 90 دقیقه طول بکشد.
آنها تصمیم گرفتند راه اندازی مجدد را در اوایل چهارشنبه، قبل از شروع پرواز در ساحل شرقی انجام دهند تا اختلال در پروازها به حداقل برسد. این منبع گفت: “آنها فکر می کردند از عجله جلوتر خواهند بود.”
سیانان به نقل از منبع خود گفت: زمانی که سیستم آنلاین شد، «اطلاعات مربوطه را که برای پرواز ایمن نیاز داشت بهطور کامل بیرون نمیآورد و به نظر میرسید که انجام این کار بیشتر طول میکشد».
FAA با تکنولوژی مبارزه می کند
این منبع زیرساخت های قدیمی فناوری را مقصر دانست. سیانان به نقل از این منبع گفت: «به دلیل نگرانیهای بودجهای و انعطافپذیری بودجه، این بهروزرسانی فناوری متوقف شده است». “من فرض می کنم اکنون آنها واقعاً برای انجام این کار پول پیدا می کنند.”
یکی دیگر از مشکلات کامپیوتری FAA در سیستم نوسازی اتوماسیون در مسیر (ERAM) باعث تاخیر در پرواز در فرودگاه های اصلی فلوریدا کمتر از دو هفته پیش شد.
در وبسایت خود، FAA میگوید که «سیستم NOTAM را برای بهبود تحویل اطلاعات حیاتی ایمنی به سهامداران هوانوردی مدرن میکند» با هدف «ارائه[ing] خلبانان، خدمه پرواز و سایر کاربران سیستم ملی فضای هوایی (NAS) با NOTAMهایی که مرتبط، به موقع و دقیق هستند.”
رویترز امروز در مقاله ای اشاره کرد که FAA برای مدرن کردن کامپیوتر و عملیات ترافیک هوایی خود تلاش کرده است. به عنوان مثال، در ماه اکتبر، FAA اعلام کرد که در حال کار برای پایان دادن به روش مسخرهآمیز و چند دههای کنترلکنندههای ترافیک هوایی با استفاده از نوارهای کاغذی پرواز برای ردیابی هواپیماها است. رویترز نوشت تا اواخر سال 2029.
منبع: tarjome-news.ir