مجسمه های میدان گار نیز دو رنگ – روشن شدند


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نظر می رسد دو رنگ شیرآلات اصلی میدان حر که توسط قلمرضا رحیم زاده ارژنگ مسی ساخته شده، مربوط به اثرات آلودگی هوا باشد، البته این امر پس از یک بررسی های خبرنگار تصویری ایسنا این مجسمه ها نیز آسیب دیده اند. بر این اساس این مجسمه ها نه تنها سیاه شده اند، بلکه به نظر می رسد قسمت هایی از آنها به مرور زمان از رطوبت هوا سیاه شده اند. معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهر تهران به ایسنا گفت: به هر حال این نشان می دهد که این مجسمه ها نیاز به مرمت دارند.

همچنین باید در نظر داشت که شستشوی آثار هنری شهری یکی از برنامه های سازمان تهران برای بهسازی شهرها است که باید به صورت اصولی انجام شود. بالاخره اگر افراد غیرمتخصص این کار را انجام دهند صدمات جبران ناپذیری به کار وارد می شود.

نمونه بارز آسیب دیدن آثار هنری در هنگام شستشو، مجسمه فردوسی است، حتی در ابتدا تصور می شد مجسمه تا حدی شسته شده است، اما بعدها مشخص شد که شستشوی اولیه اثر به آن آسیب رسانده است.

البته باید در نظر داشت که آن طور که یکی از مسئولان سازمان بهسازی شهری به ایسنا گفت، قسمت هایی از این مجسمه پس از آسیب طی مراحلی رنگ آمیزی شده و به همین دلیل هم اکنون قسمت های رنگ شده دوده کمتری را جذب می کند. به همین ترتیب، مجسمه او دو رنگ است.

حالا این مجسمه که مدت هاست از هر نظر آسیب دیده و طبق وعده های مسئولان باید از تیرماه مرمت می شد، به همان شکل دو رنگ باقی مانده است.

البته در شست و شوی مجسمه های شهری که دائماً در معرض هوای آلوده، باد و باران و حتی خرابکاری هستند باید به این نکته توجه داشت که به گفته بیژن قنچه پور، هنرمند و مجسمه ساز در گفت و گو با ایسنا، این مجسمه ساز زمانی که این مجسمه را ساخته است. ابعاد مجسمه او تاریک بود و نقاط برجسته و خاکستری مجسمه را کنترل می کرد. اکنون، زمانی که فرآیند بازسازی منجر به از بین رفتن این سایه‌های واضح و لایه‌بندی انتخابی بخش‌هایی از مجسمه می‌شود، طرح و ایده مجسمه‌ساز عملاً نادیده گرفته می‌شود.

همچنین برای شستن مجسمه ها، مرمتگران باید به تصویر خلق شده توسط خالق اثر وفادار باشند و جوهره آن را تغییر ندهند. در شرایط بیرونی که گرد و غبار و آلودگی باعث تیره شدن مجسمه به مرور زمان می شود، در صورت شستشو یا کندن آن، این عمل باید به طور یکنواخت و هماهنگ در سراسر مجسمه اتفاق بیفتد تا شاهد چنین اتفاقی برای کار ملی باشیم و ارزشی نداشته باشد.

حتما بخوانید:
عوارض پیکر تراشی با جزئیات کامل (ویدیو) - جراحان

حال باید دید در شرایطی که اکنون دو رنگ شده اند تکلیف مجسمه های شیر میدان حر که پیش از این به دلیل تخریب با مشکلات زیادی مواجه شده اند، چه می شود؟ آیا این مجسمه ها پس از شستن به سرنوشت مجسمه فردوسی دچار می شوند یا این بار همه چیز به خیر می شود؟ البته ممکن است این مجسمه ها مانند بسیاری دیگر از مجسمه های معروف شهر تا مدت ها مرمت نشوند و فعلا به این شکل باقی بمانند.

البته نکته دیگری که باید در مورد شیرهای میدان Har در نظر گرفت این است که شیرهای میدان چندگانه از یک ماده ساخته نمی شوند. در واقع، دو شیر آب که برای سومین بار به میدان اضافه شدند، بار اول از مس، بار دوم از فایبرگلاس و بار سوم از مواد مستحکم‌تری مانند بتن و الیاف ساخته شدند تا عمر بیشتری داشته باشند.

اما این مجسمه ها به دلخواه با یکدیگر هماهنگی ندارند و حالا که مجسمه های مسی دو رنگ شده اند، اوضاع بدتر شده است. اما با توجه به وضعیت مجسمه های الیافی چاره ای جز تخریب و بازسازی وجود نداشت.

همچنین زمانی که شیرهای میدان حر در آگوست 1400 تخریب و بازسازی شدند، قرار بود شیرهای دیگر چند ماه بعد ترمیم شوند، اما با گذشت بیش از یک سال هنوز خبری از ترمیم این شیرها نیست که مسئولان امر می گویند مسئول این تاخیر عمدی و بررسی بیشتر هستند.

در همین راستا تصمیم گرفتیم با مجید قادری – معاون فرهنگی و هنری سازمان بهسازی شهر تهران تماس بگیریم.

ابتدا این مقام مسئول درباره برنامه سازمان زیباسازی برای مرمت مجسمه شهری گفت: پس از انجام طرح ساماندهی و زیباسازی المان های شهری به ویژه مجسمه مجلل شهری، در حال انجام برنامه ریزی جدی برای بررسی مجسمه فعلی هستیم. وضعیت مجسمه سازی شهری و مرمت آثار. در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از آثار فاخر شهری در پارک‌های ایرانشهر، پارک‌های لاله و پارک‌های ملت توسط هنرمندان مشهور مرمت شده است و مرمت مجسمه فردوسی توسط استاد صدیقی نیز در ادامه این روند انجام می‌شود.

کادری همچنین درباره سرنوشت مجسمه در میدان فردوسی توضیح داد: مراحل مرمت مجسمه از سال گذشته با نظر کارشناسی مجسمه سازان آغاز شد. با توجه به اهمیت و ارزش مجسمه فردوسی، برای انجام یک فرآیند تخصصی از کارشناسان داخلی مشورت شد. اخیرا جلسه ای با حضور کمیته هنری سازمان داشتیم که آقایان ایرج محمدی و طاهر شیخ الحکمایی نیز حضور داشتند که مستقیما از تندیس بازدید کردند. ضمناً با توجه به نوع سنگ مجسمه و شرایط اقلیمی شهر تهران و همچنین محدودیت تعداد دفعات مرمت اثر، این اقدام باید با دقت نظر، مطالعه چند جانبه و مشاوره انجام شود. کارشناسان خارج از کشور ما اکنون ایمیل هایی به چندین شرکت خارجی ارسال کرده ایم و از آنها خواسته ایم که کار را از سر بگیرند و سخت در تلاش هستیم تا مجسمه را بازسازی کنیم. این روند با نهایی شدن نظرات کارشناسی و دعوت از مجریان خبره با استفاده از روش ها و مصالح متناسب با شرایط و متریال تندیس ادامه خواهد داشت و به محض مناسب شدن شرایط جوی اجرا آغاز می شود.

حتما بخوانید:
هوش مصنوعی پایداری قصد دارد به هنرمندان اجازه دهد از آموزش تصویر Stable Diffusion 3 منصرف شوند

قادری همچنین درباره دو رنگ بودن مجسمه فردوسی توضیح داد و گفت: قسمت هایی از این مجسمه پس از آسیب رنگ آمیزی شد. به همین دلیل لایه های سنگی مجسمه پر شده است. اگر مجسمه اکنون دو رنگ است، به این دلیل است که قسمت های رنگ شده نمی سوزند، و سنگ ها – دوده. اکنون در تلاشیم تا این بنای تاریخی را مرمت کنیم. با توجه به سابقه فرزندان آقای ابوالحسن صدیک و پسر ایشان که قبلا مجسمه را مرمت کرده اند، با دختر ایشان برای حضور در کار صحبت کردیم.

از معاونت فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره انتقال مجسمه فردوسی به موزه جویا شدیم. پاسخ: موضوع مهم برای حفظ و نگهداری آثار فاخر مجسمه سازی شهری انتقال آثار به باغ موزه مجسمه است و برای برخی از آثار مانند آثار استاد صدیکی با توجه به شرایط کاری فقط می توانند به محض اتمام طرح پژوهشی یکبار به محل مناسب منتقل شود که امکانش وجود دارد موزه و ایجاد فضای مناسب، انتقال آثار. بدیهی است تا زمان اجرایی شدن این امر، سازمان زیباسازی برای حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند تلاش و گام بر خواهد داشت.

وی درباره شیرهای میدان حر نیز گفت: در خصوص زیباسازی و مرمت سایر مجسمه های شهر، شیرهای تعیین شده در میدان حر نیز از چیدمان پیروی می کنند که پس از اجرای نمونه مجسمه شیر بتنی نیاز به اتلاف وقت بود. . برای بررسی وضعیت نمونه تعبیه شده و نصب شده. . جرثقیل بتن به عنوان اولین کار بتن پلیمری باید به عنوان اولین نمونه اجرا شده در کشور در شرایط و تغییرات اقلیمی مورد آزمایش قرار گیرد.

کادری گفت: در نهایت وضعیت فعلی مجسمه ها و المان های حجمی شهر تهران تشخیص داده شده است و طی برنامه تعریف شده طرح ارتقای اثر در راستای حفظ سرمایه فرهنگی هنری و ملی و توسعه آن اجرا می شود. هنر شهری بی شک ارزش معنوی آثار هنرمندان فقید استاد صدیکی و استاد ارژنگ وسواس و توجه دقیق به مرمت و نگهداری آثار را دوچندان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik android rat duşakabin fiyatları hack forum fethiye escort bayan escort - vip elit escort garnet trade güvenilir mihtml nullednulled themesViagraGoruntulu SohbetMobil Ödeme Bozdurmarekorbetbetboogenco bahisdeneme bonusu veren sitelerBağlama büyüsü