
گارد ساحلی سوئد/گتی ایماژ
اولین نشت گاز در خط لوله نورد استریم 2 در دریای بالتیک در ساعات اولیه 26 سپتامبر شناسایی شد و 400000 تن متان را به جو ریخت. مقامات بلافاصله به خرابکاری در خط لوله بین المللی مشکوک شدند. تجزیه و تحلیل جدیدی که توسط WIRED مشاهده شد نشان میدهد که دو کشتی بزرگ با ردیابهایشان خاموش، درست در روزهای قبل از شناسایی در اطراف محلهای نشت ظاهر شدند.
بر اساس تجزیه و تحلیل شرکت نظارت بر داده های ماهواره ای SpaceKnow، این دو “کشتی تاریک” که هر کدام حدود 95 تا 130 متر طول دارند، از چند مایلی محل های نشت نورد استریم 2 عبور کردند. جری جاورنیکی، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران SpaceKnow میگوید: «ما کشتیهای تاریک را شناسایی کردهایم، به این معنی که کشتیهایی با اندازه قابل توجهی از آن منطقه مورد علاقه عبور میکردند. جاورنیکی می افزاید: “آنها چراغ های خود را خاموش کرده بودند، به این معنی که هیچ اطلاعاتی در مورد حرکت آنها وجود نداشت، و آنها سعی داشتند اطلاعات مکان و اطلاعات عمومی خود را از جهان پنهان نگه دارند.”
این کشف که با تجزیه و تحلیل تصاویر چندین ماهواره انجام شده است، احتمالاً گمانه زنی ها در مورد علت انفجارها را بیشتر خواهد کرد. بسیاری از کشورهایی که این حادثه را بررسی می کنند معتقدند خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 توسط یک سری انفجارها لرزیده است و بسیاری از سوء ظن ها متوجه روسیه شده است زیرا تهاجم تمام عیار این کشور به اوکراین ادامه دارد. (روسیه دخالت خود را رد کرده است.) هنگامی که SpaceKnow کشتی ها را شناسایی کرد، یافته های خود را به مقامات ناتو که در حال بررسی حوادث نورد استریم هستند گزارش کرد. جاورنیکی می گوید که مقامات ناتو از این شرکت خواسته اند اطلاعات بیشتری ارائه دهد.
اوآنا لونگسکو، سخنگوی ناتو میگوید که درباره جزئیات حمایت ما یا منابع مورد استفاده اظهار نظر نمیکند، اما تأیید کرد که ناتو معتقد است این حادثه یک «عمد و غیرمسئولانه خرابکاری» بوده و حضور خود را در دریای بالتیک و دریای شمال افزایش داده است. . با این حال، یکی از مقامات ناتو که اجازه صحبت علنی را نداشت، به WIRED تأیید کرد که ناتو دادههای SpaceKnow را دریافت کرده است و گفت که تصاویر ماهوارهای میتواند برای تحقیقات آن مفید باشد.
جاورنیکی میگوید برای شناسایی کشتیها، این شرکت 90 روز از تصاویر ماهوارهای آرشیو شده را برای منطقه جستوجو کرد. این شرکت تصاویر چندین سیستم ماهواره ای – از جمله خدمات پولی و رایگان – را تجزیه و تحلیل می کند و از یادگیری ماشینی برای تشخیص اشیاء درون آنها استفاده می کند. این شامل توانایی نظارت بر جاده ها، ساختمان ها و تغییرات در مناظر است. جاورنیکی می گوید: «ما 38 الگوریتم خاص داریم که می تواند تجهیزات نظامی را شناسایی کند.
منبع: tarjome-news.ir