آموزش سئو و طراحی سایت

آموزش سئو از پایه تا پیشرفته رایگان و ویژه مرتضی مهرابی

اینکه نرخ پرش عامل سئویی است یا خیر و آیا صفحه ای که بانس ریت بالا دارد مشکل دارد یا نه بحث مفصلی است که در جلسات مفصلا بررسی خواهیم کرد. ابزارهای SEO بسیار متنوع اند که در اینجا 4 مورد از بهترین های آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. ما در مقاله اشتباهات رایج سئو چند مورد دیگر از روش‌های سئو سیاه را ذکر کرده‌ایم تا با دانستن آن‌ها از انجام‌شان پرهیز کنید. گوگل الگوریتم‌های زیادی دارد و البته خیلی از این الگوریتم‌ها کاملا مخفی هستند. اما اگر واقعا در یادگیری سئو مصمم هستید ما پلن حرفه‌ ای تری برای شما داریم که شما را به سطح جدیدی از سئو می‌رساند.

اگر سایتتان وردپرسی است؛ کافی است از افزونه‌های زیر در سایتتان استفاده کنید و سایر افزونه‌های اسکیما را حذف کنید. اما اسکیما مارک‌آپ استفاده و منافع بسیار بیشتری برای وب‌سایت دارد. بیشتر افراد schema markup را مساوی با ستاره و FAQ در نتایج گوگل می‌دانند. فرض ما این است که دو دسته‌بندی بالا تقریبا محتوای مشابهی دارند. در وردپرس؛ در تمام صفحات به صورت پیش‌فرض این اصول رعایت شده‌اند.

به‌عنوان یکی از منابع آموزش رایگان سئوی سایت، مسیر یادگیری سئو را با ما شروع کن. درک عملکرد مرورگرها و نحوه کار با آن‌ها یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که افراد علاقه‌مند به آموزش‌های سئو باید با آن آشنا باشند. برای مثال، شما باید بتوانید برای سرعت‌العمل بیشتر و دسترسی به برخی از معیارهای مرتبط با سایت‌ها در زمان کمتر، افزونه‌های کاربردی این حوزه (ابزارهای سئو) را به مرورگر خود اضافه کنید. بنابراین یادگیری کامل انواع مرورگرها کمک می‌کند شما راه‌های میانبری برای کارهای خود پیدا کنید. استفاده از ابزارهای سئو برای هر کسی که به دنبال بهبود دیده شدن وب‌سایت خود در موتورهای جستجو است، ضروری است. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا عملکرد وب‌سایت خود را بهتر و دقیق تر تحلیل کنید، نقاط قوت و ضعف سئوی خود را شناسایی کنید و استراتژی‌های بهینه‌سازی خود را بر اساس داده‌های دقیق تنظیم کنید.

ضمن اینکه صفحاتی که ارور ۴۰۴ دارند و هیچ معادلی در سایتتان ندارند، می‌توانید روی صفحه تماس با ما ریدایرکت گروهی کنید. یکی از راحت‌ترین کارها در وردپرس؛ ساخت سیستم اسکیمای استاندارد است. برای ساخت سیستم اسکیمای حرفه‌ای برای سایت وردپرسی کافی است دو افزونه زیر را در سایتتان نصب کنید. وردپرس به صورت پیش‌فرض عنوان صفحه را هم در تگ h1 وهم در تگ تایتل قرار می‌دهد. با استفاده از یواست می‌توانید تگ تایتل صفحه را تغییر دهید و تگ تایتل اختصاصی بنویسید. پس اینجا چه چیزی می‌خواهم بگویم؟ در ادامه می‌خواهم امکانات وردپرس برای سئو On-page را توضیح بدهم.

یکی از روش‌های بسیار خوب برای برنامه‌ریزی و سازماندهی موضوعات، استفاده از هاب محتوایی (Content Hubs) است. گاهی اوقات کلمه کلیدی و موضوع از هم مستقل هستند اما همیشه اینطور نیست. به این دلیل که محاسبات بر اساس معیارها و الگوریتم‌ها کمی متفاوت است. معیاری به نام سختی کلمه کلیدی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. اولین وظیفه شما این است که کلمات کلیدی اولیه را بیابید – عباراتی که به عنوان پایه برای پیدا کردن ایده های کلمات کلیدی بیشتر استفاده می شوند.

جان مولر تحلیل‌گر روندهای وبمستر در گوگل و یکی از سخنگویان اصلی گوگل در زمینه SEO است. او را در توییتر و از طریق Google Webmaster Hangouts دنبال کنید. در حالی که بنیانگذار آن دنبال مسیر جدیدی رفته، تیم موز همچنان هر هفته یک ویدیوی پانزده‌دقیقه‌ای تهیه می‌کند. این ویدیوها از سطح مبتدی تا پیشرفته به شکل فریبنده‌ای متنوع هستند. خیلی عجیب است که چرا آدم‌های کمی درباره کانال یوتیوب Google Search Central صحبت می‌کنند.

یکی از مهمترین چالش‌های بسیاری از خانم‌ها برای کار کردن، محیط شغلی نامناسب و رسیدگی به کارهای منزل است. به همین دلیل هم آن‌ها باید بهترین شغل‌های پردرآمد برای بانوان را پیدا کنند تا بتوانند هم در یک فضای کاملا استاندارد و امن باشند و هم درآمد خوبی داشته باشند. برای درک بهتر سئو خارجی ابتدا لازم است که در مورد انواع لینک در سئو توضیح مختصری بدهیم. HTTPS، که مخفف HyperText Transfer Protocol Secure است، نسخه‌ای امن از HTTP است. این پروتکل اطلاعات را به صورت رمزگذاری شده انتقال می‌دهد، این بدان معناست که هرگونه اطلاعاتی که بین کاربر و وب‌سایت رد و بدل می‌شود، از دسترسی‌های غیرمجاز محافظت می‌شود. SSL، که مخفف Secure Sockets Layer است، یک پروتکل امنیتی است که برای حفاظت از اطلاعات ارسالی بین وب‌سایت و مرورگر کاربر به کار می‌رود.

وبلاگ اکسپوزر نینجا جایی است که در آن می‌توانید محتواهای جالب و خاصی را پیدا کنید! این وبسایت از بازاریابی ایمیلی تا افزایش ترافیک سایت و آموزش کار با Google Analytics 4 را به شما آموزش می‌دهد. این دوره که توسط آکادمی WriterZen ارائه شده، به یادگیرندگان درک بنیادی از سئو، اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال و بهترین شیوه‌ها برای پیاده‌سازی مؤثر آن را می‌دهد. «اصول و بهترین شیوه‌های سئو» دوره‌ای نوآورانه و جامع است که با دقت طراحی شده تا شما را در دنیای جذاب و حیاتی بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) راهنمایی کند. شناختن نحوه ایجاد یک استراتژی محتوای سئوی خوب، به شما مزایایی فراتر از انتظارتان می‌دهد.

این بلاگ سئو را زاویه نویسندگی بررسی می‌کند و شامل برخی از بهترین پیشنهادها برای سئو محتوا است. در دنیای وردپرس برای سئو شما یک گام جلوتر هستید ، زیرا ابزارهای آماده سئو وجود دارند که می توانند کار شما را خیلی خیلی آسان تر کنند. افزونه سئو یوست و رنک مث فوق العاده ترین افزونه های دنیای وردپرس هستند که هر سایتی تقریباً باید یکی از آنها را نصب داشته باشد. ادمین سایت با هدف راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی به صورت آسان ایجاد شده. در اینجا میتونی یاد بگیری چطور یک کسب‌وکار اینترنتی را از صفر راه بندازی و مدیریت کنی.

اما در حین نوشتن این مطلب؛ یکی از شرکت‌کنندگان در دوره جامع سئو سفینه؛ سوالی  را مطرح کرد و من احتمال می‌دهم این سوال خیلی از شما باشد. روش کار سیستم افلیت به این صورت است که به افرادی که باعث فروش محصولات شما می‌شوند درصد می‌دهید. بعضی از محصولات دارای ویژگی‌هایی مثل رنگ و سایز هستند که وقتی کاربر روی یک ویژگی کلیک می‌کند آدرس صفحه محصول تغییر می‌کند. بدیهی است که انجام بازاریابی محتوایی حرفه‌ای در سئو احتیاج به کیورد ریسرچ حرفه‌ای دارد. مباحث مربوط به ساختارسازی را در فصل ساختارسازی پوشش دادم و در ادامه می‌خواهم چند نکته در مورد ساختارسازی سایت فروشگاهی عرض کنم. برای ریدایرکت صفحات می‌توانید از بخش ریدایرکت افزونه یواست استفاده کنید.

کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند. طراحی سایت، به معنای خلق ظاهر و تجربه کاربری یک وب‌سایت است. طراح سایت با استفاده از ذوق و خلاقیت خود، چیدمان، رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر و سایر المان‌های بصری را به گونه‌ای در کنار هم قرار می‌دهد که برای کاربران جذاب و کاربرپسند باشد. در بخش‌های کلی طراحی یک وب سایت، شما نیاز دارید تا ابزارهای زیر را استفاده کنید. البته، بر اساس شرایط باید از این موارد استفاده شود و ممکن است برای یادگیری طراحی سایت در قدم‌های اول تنها به چند مورد نیاز داشته باشید.

در تمام صفحات سایت فروشگاهی می‌توانید همان نکات را پیاده‌سازی کنید. در این صفحات بیشتر سعی می‌کنیم موضوعات جذابی از نظر کاربران انتخاب کنیم تا برای آن‌ها مقاله بنویسیم. ضمن اینکه یک سایت فروشگاهی اگر تیم تولید محتوای بزرگی نداشته باشد؛ نمی‌تواند بیش از ۳ دسته‌بندی داشته باشد. تحقیق کلمات کلیدی روی تمام کارهای آینده سئو سایت شما تاثیرگذار خواهد بود. به همین علت نیاز است روی این بخش زمان و تمرکز خیلی زیادی بگذارید. امروزه بر دسترسی آسان افراد ناتوان به محتوای سایت نیز تأکید زیادی می شود.

صدها گروه مخصوص سئو در پلتفرم MeetUp، که برای تسهیل ملاقات‌های حضوری طراحی شده، وجود دارد. اگر در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، احتمالاً یکی از این گروه‌ها در نزدیکی شما وجود دارد. امکان برگزاری ملاقات و نشست آنلاین هم وجود دارد و نباید از آن غافل شوید. تفاوت بین یک پایگاه دانش و یک وبلاگ چیست؟ این نوع سوالی است که سری به این بخش بزنید جوابش را می‌خواهید یافت. این راهنمای پیشرفته SEO به برخی از نکاتی اشاره می‌کند که در سایر راهنماها گنجانده نشده‌اند، از جمله عمودی‌های جست‌وجو.

به طور مثال اگر شما یک وبلاگ مربوط به قهوه دارید، عبارات ساده ای مانند “دانه های قهوه”، “ماشین های قهوه ساز” یا “اسپرسو” عالی عمل می کنند. بسیاری از آنها به طور رسمی توسط گوگل تایید شده‌اند، اما بسیاری دیگر نیز در حوزه گمانه زنی‌ها و تئوری‌ها باقی مانده‌اند. از نقطه نظر عملی، مهم است که روی عواملی تمرکز کنید که تأثیر ثابتی دارند، اما همچنین سعی کنید «امتیاز خوب» را در همه زمینه‌ها بدست آورید. مرور فهرستی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی (مانند پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار،…) می‌تواند راهی عالی برای دریافت یک نمای کلی از نحوه تکامل جستجوی Google و SEO در طول سال‌ها باشد. آنها به طور رسمی توسط گوگل اعلام می شوند و سر و صدای زیادی در جامعه سئو ایجاد می کنند.

اگر میخواهید از جزئیات و نحوه عملکرد این الگوریتم باخبر شوید صفحه آموزش الگوریتم رنک برین را مشاهده نمایید. همچنین BERT سعی میکند کل عبارت جستجو شده را کنار هم بگذارد تا مفهوم را به طور کامل و با درک حروف اضافه متوجه شود. مثلا دو عبارت "ارسال بار از تهران" و "ارسال بار در تهران" دارای دو مفهوم کاملا متفاوت هستند و فقط حرف اضافه "از" و "در" در آنها متفاوت می باشد که برت به خوبی متوجه تفاوت آنها می شود. شاخص های سایت ماز برای رتبه بندی سایت و صفحات آن از 0 تا 100 می باشد. به بیان ساده نرخ کلیک می گوید چند درصد از افرادی که سایت ما را در نتایج موتور جستجو مشاهده کردند روی سایت ما کلیک کردند. در ادامه سعی میکنیم به صورت عمیق و اجرایی بخش های مختلف سئو سایت را بررسی نماییم.

از تولید محتوا گرفته تا اقدامات دیگری که باعث افزایش رتبه و امتیاز سایت شما در گوگل می شود. این دوره از کاملترین آموزش های حوزه سئو با بیان ساده می باشد ، ما در این آموزش سرمایه گذاری زیادی روی موفقیت بلندمدت کرده ایم. همچنین این دوره آموزشی نکات شیوایی را از سئو زبان انگلیسی ارائه کرده است که می تواند به شما کمک کند. برای شروع یادگیری سئو می‌توانید از منابع رایگان و معتبری مثل آموزش‌های جامع و به‌روز تابان آکادمی استفاده کنید. این آموزش‌ها شما را با اصول اولیه و مفاهیم کلیدی سئو آشنا می‌کنند. در این دوره سعی کرده‌‌ایم تمام اصول و پایه‌ی سئو را آموزش دهیم.

سئو خارجی  سایت بحث پیشرفته ای است که شرح همه موارد آن در این صفحه از سایت نمی گنجد، هرکدام از این مراحل در صفحه اختصاصی سئو خارجی  به ریز شرح داده شده اند. مشاهده صفحات وب مثل یک کاربر واقعی نیازمند دانلود تمام سورس های موجود در صفحه (کدهای css، js، تصاویر و …) می باشد که این امر به شدت هزینه بردار است. در این صفحه فیلم های آموزشی سئو به ترتیب جلسات بارگذاری شده اند. با استفاده قابلیت فیلترینگ طراحی شده میتوانید جلسات و موضوع آموزش را وارد کنید تا مطالب برای شما نمایش داده شوند. کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) یکی از بهترین راهکارهایی است که شما می‌توانید برای موفقیت سایت خود انجام دهید. به طور عادی، زمانی که شما برای رسیدن به یک جواب خاص در گوگل سرچ می‌کنید، انتظار دارید که سریعاً به جواب سوال خود برسید و دوست ندارید که موضوعات اضافی را بخوانید.

امیدواریم که در این آموزش رایگان سئو تا اینجای کار خسته نشده باشید! سئو خارجی به تمام فعالیت‌هایی اشاره دارد که خارج از وب‌سایت شما انجام می‌شوند و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه تعامل جامعه آنلاین با وب‌سایت شما داشته باشند. وب‌سایت‌هایی که بک‌لینک‌های باکیفیت و مرتبط زیادی دارند، به عنوان منابع معتبرتر و محبوب‌تر در نظر گرفته می‌شوند. این امر می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در نتایج جستجو کمک کند. این فعالیت‌ها شامل لینک‌بیلدینگ، رسانه‌های اجتماعی، رپورتاژ آگهی و غیره هستند. بررسی مفاهیم سئو داخلی، سئو خارجی، تحقیق کلمات کلیدی، تولید و بهینه سازی محتوا، لینک سازی داخلی، لینک سازی خارجی و سئو تکنیکال.

درس‌های مربوط به سئو در متمم با هدف تربیت متخصص سئو طراحی نشده‌اند. همچنین در مقاله‌ مرتبط وبسایت computer در اینباره بیشتر صحبت شده است. اسپارک‌تورو شبکه‌های اجتماعی اصلی را رصد می‌کند و شما را از رصد مدام راحت می‌کند. برای جدیدترین اخبار، مستقیماً به صفحه روندهای آن بروید و نگاهی به فید آن بکنید. برایان دین دیگر مثل گذشته در یوتیوب ویدیو آپلود نمی‌کند، اما در کانال او ویدیوهای بسیاری از اطلاعات مفید در مورد SEO وجود دارد.

تجربه کاربری یکی از ۳ ضلع مثلث سئو جدید در کنار ارتباط و اعتماد است. گوگل امروز دوست دارد به صفحات تخصصی‌تر رتبه بدهد و برای شناخت تخصص مقاله از سیستم معناگرایی استفاده می‌کند. یکی از بهترین روش‌ها برای زیباسازی محتوا استفاده از تگ‌های هدینگ برای تفکیک مقاله است. اگر از فصل ۱ خاطرتان باشد؛ ارتباط یکی از ۳ ضلع مثلث موفقیت در سئو بود. اما در ادامه من یک سیستم استاندارد URL به شما می‌گویم که روی ۹۰٪ از سایت‌ها می‌توان پیاده‌سازی کرد تا سایت از لحاض پیکربندی آدرس‌ صفحات مشکلی نداشته باشد.

از طرف دیگر، داشتن نقشه سایت هرگز نمی‌تواند به شما آسیب برساند. علاوه بر این، حاوی اطلاعات اضافی مفیدی است، مانند ویژگی lastmod – تاریخی که آخرین به‌روزرسانی صفحه انجام شد تا خزنده‌ها بدانند که آیا صفحه نیاز به خزیدن مجدد دارد یا خیر. نیازی به داشتن فایل sitemap برای تمامی وب‌سایت‌ها وجود ندارد. بزرگترین مزیت لینک سازی داخلی؟ برخلاف لینک‌های خارجی، لینک‌های داخلی کاملا در دست شماست. همیشه به خاطر داشته باشید که تعداد زیاد کلمات به تنهایی باعث بهبود رتبه شما نمی‌شود. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که طول محتوا یکی از عوامل رتبه‌بندی است.

برای کسب رتبه و جایگاه بالا در گوگل باید تمرکز خود را روی تمام فاکتورهای گوگل بگذارید. برای پیش‌نیاز یادگیری تخصص سئو بهتر است با یک سیستم مدیریت محتوا یا به‌اختصار CMS کار کرده باشید. وردپرس محبوب‌ترین CMS است که اغلب سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند و باید بتوانید در حد آشنایی اولیه، صفحه‌ای در سایت ایجاد کنید یا مطلبی در آن بارگذاری کنید. شرکت در دوره‌های آموزشی به‌صورت آنلاین و حضوری یکی از راه‌هایی است که بیشتر افراد مبتدی ترجیح می‌دهند آموزش‌های خود را با آن شروع می‌کنند. خوبی این روش این است که شما مباحث مختلف سئویی را از زبان یک متخصص می‌شنوید و مطمئن هستید که مدرس دوره از مثال‌های مختلفی برای درک بهتر موضوع برای آموزش استفاده می‌کند. در این که اصول سئو به سختی تغییر می‌کند، هیچ شکی نیست؛ اما ممکن است تاثیر برخی از فاکتورها و جزئیات مرتبط با آن در طول زمان کمتر و بیشتر شود.

استفاده اشتباه و ناشیانه از فایل robots.txt می‌تواند خزش و ایندکس یک وب‌سایت را نابود کند. استفاده فایل robots.txt جلوگیری از خزش تعدادی از صفحات سایت است که نمی‌خواهیم توسط ربات‌های گوگل ایندکس شوند. در ۲ مثال بالا در واقع ما یک صفحه مهم داریم با آدرس example.ir/title که با اضافه شدن پارامترهای فوق نیز تفاوت چندانی در محتوای صفحه بوجود نمی‌آید. استفاده اشتباه از رل کنونیکال باعث می‌شود صفحات تکراری زیادی در سایت بوجود بیاید و بودجه خزش سایت با مشکل مواجه شود. نقشه سایت یک فایل XML است که در هاست شما قرار می‌گیرد و آدرس آن را در سرچ کنسول ثبت می‌کنید.

با تسلط بر جنبه‌های مختلف سئو مانند سئو تکنیکال، سئو محتوا و سئو خارجی، می‌توانید خدمات گوناگونی را به کسب و کارها ارائه دهید. از آنجایی که موتورهای جستجو از جمله گوگل سالانه ده‌ها بار الگوریتم و دستورالعمل‌های خود را تغییر می‌دهند، بنابراین مباحث سئو هم دائم در حال بروز شدن هستند. این تغییرات معمولاً آنقدر بزرگ و متفاوت نیستند که به یک باره مباحث قبلی منسوخ شوند. در این دوره ما سعی کرده ایم تمام مباحثی که مربوط به اصول سئو می‌شوند و ثابت هستند را بررسی کنیم. شما با یادگیری این مباحث با صدها مفهوم از سئو آشنا خواهید شد و سالها از آن استفاده خواهید کرد.

اسکریمینگ فراگ به شما امکان می‌دهد که آمار کلیدی SEO برای هر صفحه در وب‌سایت خود را مشاهده کنید. آن‌ها حساب توییتر خود را با اخبار سئو و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزارشان به‌روز می‌کنند. اینکام اسکول یک کانال یوتیوب است که ریکی کسلر و تیمش آن را اداره می‌کنند. هدف آن‌ها آموزش سئو، همراه با بازاریابی اینترنتی، بلاگ‌نویسی و یوتیوب است. بسیاری از ویدیوهای محبوب Income School بر SEO تمرکز دارند و برخی از ویدیوها تا یک ساعت طول می‌کشند. یواست یک پلاگین وردپرس است که برای آسان کردن SEO برای وب‌سایت‌های وردپرسی طراحی شده است.

به موازات آن، من به شما توصیه می‌کنم که آخرین به‌روزرسانی‌های مرتبط با سئو و اخبار موتورهای جستجو را دنبال کنید تا از جدیدترین روندها و اخبار در مورد چیزهایی که آموخته‌اید مطلع شوید. شاید بهترین منبع برای بروز بودن، وب‌سایت searchenginejournal باشد. حتی اگر برنامه نویس هستید به هیچ عنوان وقت خود را روی طراحی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی تلف نکنید. وقتی کسب و کارتان رونق پیدا کرد؛ می‌توانید یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی طراحی کنید. یکی از بهترین راهکارها که سایت‌های مجله‌ای از آن غفلت می‌کنند ساخت صفحات هاب برای کسب رتبه در کلمات کلیدی رقابتی است که در تصویر بالا مشاهده می‌فرمایید..

ما نه تنها تکنیک‌ها و ابزارهای فنی را پوشش می‌دهیم بلکه به شما یاد می‌دهیم چگونه این دانش را در پروژه‌های واقعی به کار ببرید. این دوره فراتر از محدودیت‌های نظری معمول می‌رود و شما را با چالش‌های واقعی و راه‌حل‌های عملی آشنا می‌کند. در این دوره آموزشی منحصر به فرد و کاملاً رایگان، شاهد یک سفر آموزشی عمیق و جامع در زمینه طراحی و توسعه وب خواهید بود. با بیش از 200 جلسه ویدئویی دقیق و جذاب، این دوره شما را با انواع سایت‌ها و جدیدترین متدهای طراحی مبتنی بر پلتفرم محبوب وردپرس آشنا می‌کند. از ساخت وب‌سایت‌های شخصی و تجاری گرفته تا پورتال‌های خبری و فروشگاه‌های آنلاین، شما یاد می‌گیرید چگونه برای هر نیازی یک وب‌سایت متناسب و حرفه‌ای بسازید.

تحقیق کلمه کلیدی نخستین گام در آموزش رایگان سئو است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد. این فرایند به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی مرتبط و موثر برای وب‌سایت خود را شناسایی کنید. برای انجام این کار، نیاز به استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که به شما در یافتن بهترین کلمات کلیدی برای هدف‌گذاری کمک می‌کنند. برای بهینه‌سازی سایت و جذب ترافیک بیشتر از موتور جستجوی گوگل، استفاده از ابزارهای گوگل برای سئو به یکی از ارکان اساسی تبدیل شده است. این ابزارها که هرکدام ویژگی‌ها و کارکردهای منحصر به فردی دارند، به شما این امکان را می‌دهند که عملکرد سایت خود را بهبود بخشیده و آن را در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار دهید. ما قبلاً در مقاله‌ای با عنوان ابزارهای سئو لیست کاملی از ابزارهایی که هر متخصص سئو باید آن‌ها را بشناسد به شما معرفی کرده‌‌ایم که بد نیست به آن هم نگاهی بیاندازید.

آنها باید نیازهای جستجوکنندگان را در زمینه یک کلمه کلیدی درک کنند. برای پیاده سازی لینک سازی در سئو باید فاکتورهای مهمی را نیز در نظر بگیرید. در فصل لینک سازی داخلی و خارجی تمام تکنیک‌های لازم و کاربردی را آموزش خواهیم داد. با شنیدن کلمه سئو اولین چیزی که در ذهنتان تداعی می‌شود چیست؟ کسب رتبه و جایگاه اول در گوگل. زیرا با پیاده سازی اصول سئو می‌توانند افزایش درآمد را تجربه کرده و شرکت را به اوج برسانند.

امید است بتوانیم در این مجموعه آموزشی و آکادمی نیازهای آموزشی شما را به صورت کامل مرتفع کنیم. اگر دوست داری طراحی انواع سایت رو کامل با هر ظاهر و امکاناتی یادبگیری صفر به صد کنارته. بسیاری از صفحاتی که در قطعه‌های برجسته ظاهر می‌شوند رتبه اول ندارند. آنها معمولاً در موقعیت دوم، سوم یا حتی پایین‌تر ظاهر می‌شوند. بزرگترین مزیت داشتن یک اسنیپت برجسته این است که می‌توانید از رقبای خود برتری کسب کنید حتی اگر صفحه شما موقعیت پایین تری داشته باشد. اگر آنها بیش از حد طولانی باشند، توسط Google کوتاه می‌شوند، که خیلی خوب به نظر نمی رسد و می‌تواند نرخ کلیک شما را کاهش دهد.

در حالی که حرفه‌ای‌ها زود یواست را پشت سر می‌گذارند، اما این بازار، می‌تواند برای بسیاری از افراد، شروع خوبی باشد. مجستیک یک پروفایل‌‌ساز قدرتمند بک‌لینک است که به کاربران رایگان تعداد محدودی اعتبار می‌دهد. کارشناسان سئو، روزانه از مجستیک برای تحقیق درباره پروفایل‌های بک‌لینک رقبا و ساخت برنامه‌های جذاب استفاده می‌کنند. احساس می‌کنید که گوگل آنالیتیکس شما را ترسانده است؟ حق دارید. گوگل اسکیل‌شاپ یک دوره آنلاین گسترده ارائه می‌دهد که به شما یاد می‌دهد چگونه می‌توانید از آنالیتیکس به بهترین شکل استفاده کنید.

ساختار وب، الگوریتم‌های رتبه‌بندی، و فاکتورهای موثر بر سئو از جمله مواردی هستند که باید به آنها تسلط پیدا کنید. در بخش دوم آموزش رایگان سئو یاد خواهید گرفت که موتور جستجو چیست و چگونه کار می کند. الگوریتم های موتورهای جستجو را بررسی خواهیم کرد و با نحوه رتبه بندی آن ها آشنا خواهیم شد. از سوی دیگر، سئو کلاه سفید به تمام تکنیک‌های سئوی معمولی اشاره دارد که به دستورالعمل‌ها و قوانین گوگل پایبند هستند. این یک استراتژی بلندمدت است که در آن بهبود رتبه‌بندی نتیجه‌ بهینه‌سازی خوب، محتوای با کیفیت و رویکرد کاربر محور است. سئو، هر فرایندی است باعث بهبود رتبه وب سایت ما در موتورهای جستجوگر می شود.

من قبل از هر چیز سایت‌‌‌های رقیب این دوستمان را بررسی کردم و متوجه شدم یکی از سایت‌های رقیب برای هر رنگ؛ یک محصول دست کرده و در تمام صفحات محتوای کاملا تکراری قرار داده. به علت اهمیت بسیار زیاد بازاریابی محتوا در سئو؛ من یک ماژول دوره جامع را به صورت کامل به بازاریابی محتوایی در سئو اختصاص دادم. برای لینک‌سازی داخلی در صفحه محصول می‌توانید در زیر متن محصول و در یک کادر مجزا از متن؛ به محصولات مرتبط لینک دهید. وردپرس اصولا یک سیستم وبلاگ‌نویسی بود که به مرور توسعه یافت. بنابراین امکانات زیادی برای نوشتن مقاله در اختیار شما قرار می‌دهد. در سایت وردپرسی؛ ابتدا باید ساختار سایت را با ایجاد منو‌ها، صفحات دسته‌بندی و… ایجاد کنید (در فصل ساختارسازی سایت توضیح دادم).

ما از طریق مثال‌های عملی، تمرین‌ها، و پروژه‌های واقعی، اطمینان حاصل می‌کنیم که شما نه تنها اطلاعات را یاد می‌گیرید بلکه مهارت‌های لازم برای اجرای آن‌ها را نیز کسب می‌کنید. ساختار سازی سایت به چگونگی سازمان‌دهی محتوا و صفحات در وب‌سایت اشاره دارد. یک ساختار خوب به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند. ساختار مناسب سایت به بهبود تجربه کاربری و افزایش قابلیت خزیدن و ایندکس‌شدن توسط موتورهای جستجو کمک می‌کند. در ادامه آموزش رایگان سئو سایت پس از سئو داخلی، به مراحل سئوی فنی یا تکنیکال می‌پردازیم.

اگر درباره یک موضوع خاص می‌نویسید، طبیعی است که کلمه کلیدی هدف در عناصر صفحه‌ای که خلاصه محتوای صفحه را شرح می‌دهند، ظاهر شود. درست نیست که برای هر کدام از این کلمات، یک پست جداگانه بسازید. به جای این کار، آنها را در یک موضوع مشترک گروه‌بندی کنید، به عنوان مثال “چگونگی ایجادیک وبلاگ” و آن را در یک راهنمای جامع پوشش دهید که ممکن است برای هر یک از این کلمات کلیدی رتبه‌بندی شود. بسیاری از بازاریابان در گذشته به اشتباه فکر می‌کردند که محتوا و بهینه‌سازی موتورهای جستجو بازیگران مجزایی هستند. بیایید ببینیم چگونه می‌توانید از همکاری این دو مورد بهره‌مند شوید. بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی که می‌خواهید برای آن‌ها رتبه بگیرید، باید با ارزیابی رقابت، بفهمید چقدر این کار سخت است.

استفاده از پروتکل رمزنگاری SSL اخیرا خیلی در سئو مهم شده است. در ادامه توضیح می‌دهم برای هر کدام از این پلتفرم‌ها چگونه باید از اسکیما مارک‌آپ به صورت اصولی استفاده کنید. به طور مشخص schema markup می‌تواند ۲ مزیت مهم برای سایت شما به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می‌کنم تا زمانی که دقیقا نمی‌دانید چکار می‌کنید از این فایل استفاده نکنید. چنانچه می‌خواهید صفحه‌ای ایندکس نشود در خود صفحه از کد متا نوایندکس استفاده کنید. درون این رل یک آدرس قرار می‌گیرد که در حالت نرمال؛ آدرس خود صفحه است.

همچنین منظور از فونت بزرگ این است که متناسب باید دید مخاطب باشد نه به مقداری بزرگ چشم خواننده را اذیت کند. در جایگاه متخصص سئو لازم است آشنایی شما با هوش مصنوعی (به ویژه هوش مصنوعی مولد که به زبانی شبیه انسان می‌نویسد و حرف می‌زند) فراتر از استفادهٔ روزمره باشد. لازم است با نگاهی استراتژیک، رابطهٔ بین هوش مصنوعی و سئو را بهتر درک کرده و روندهای حاکم بر این صنعت را عمیق‌تر تحلیل کنید. نوشتن برای کاربران، اگر چه رضایت بازدیدکنندگان را تأمین می‌کرد، اما الزاماً به رتبه‌ی بهتر در موتورهای جستجو منتهی نمی‌شد. همان‌طور که می‌بینید موتورهای جستجوی Google و Yahoo و Bing برای کاربران بیشتر از سایر موتورهای جستجو شناخته شده هستند.

نقشه سایت فهرستی ساختاریافته از تمام صفحات یک وب سایت است که برای جستجو توسط موتورهای جستجو در دسترس است. وجود این فایل به خزنده‌ها اجازه می‌دهد تا همه صفحات شما را پیدا کنند. لینک داخلی یکی از روش‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو است که به طور کامل نادیده گرفته می‌شود. پیوند دادن به محتوای مرتبط به تقویت سیگنال‌های موضعی صفحات شما کمک می‌کند. این می‌تواند به گوگل کمک کند تا زمینه سایت شما را بهتر درک کند و ارزش افزوده‌ای برای بازدیدکنندگان شما به ارمغان می‌آورد. منظور آنها این است که شما باید مترادف‌‌ها و کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید و آنها را در سراسر صفحه قرار دهید تا مطمئن شوید که گوگل می‌داند محتوای شما در مورد چیست.

حالا بیایید ببینیم چگونه باید سایت را از لحاظ تکنیکال بهینه کنیم. البته اگر بگوییم سئو تکنیکال در تمام سئو نقش دارد بهتر است. ابتدا باید یک فروم یا تالار گفتگوی تخصصی در حوزه خود یا نزدیک به حوزه‌تان را پیدا کنید سپس مقاله خود را در آن‌جا معرفی کنید. اما در این مرحله می‌خواهیم مطمئن شویم هیچ غلط املایی و نگارشی در صفحه وجود ندارد. از این پس برای هر صفحه‌ای که در سایت درست می‌کنید به این ۳ سوال پاسخ دهید.

سعی میکنم به مرور صفحه آموزش الگوریتم های گوگل را آپدیت نمایم و مابقی الگوریتم ها راهم مورد بررسی قرار دهم. موتورهای جستجوگر با توجه به حجم زیاد سایت ها و محدودیت هایی (مالی و ...) جهت خزش تمام صفحات وب برای هر سایت محدودیتی را جهت کرلینگ در نظر گرفته اند که به آن بودجه خرش می گوییم. زمانی اتفاق میافتد که محتوای نمایشی به موتورهای جستجوگر با کاربران متفاوت باشد، مثلا 2 نسخه محتوا تنظیم شود که یکی به کاربران نمایش داده شود و دیگری به خزنده های موتورهای جستجوگر! لینک سازی بخش مهمی از سئو آف پیج می باشد که موجب افزایش اعتبار سایت می شود. گوگل صراحتا اعلام کرده است که لینک سازی عمدی و پرداخت مبلغ به صاحبان رسانه ها جهت لینک گرفتن و افزایش اعتبار سایت تخلف محسوب شده و منجر به جریمه می شود. Robots.txt که فایل روبوتس شناخته می‌شود یک فایل متنی است که دستورالعمل هایی را برای ربات های جستجوگر تعریف می‌کند.

بنابراین رتبه بهتر مساوی است با فروش بیشتر که در نهایت منجر به درآمد بالا برای شما خواهد شد. در این دوره فرض بر آن بوده است که مخاطب با مفاهیم سئو و تولید محتوا آشنایی ندارد. بنابراین تمامی مطالب به ساده‌ترین زبان و با مثال‌های مختلف گفته شده است که درک آن بسیار آسان است. امروز، اگر هدفم رتبه‌بندی برای کلمه کلیدی اصلی باشد، هرگز بلاگی کمتر از ۲۰۰۰ کلمه نمی‌نویسم. متن لینک، در واقع بخش قابل مشاهده لینک است و اگر شامل کلمه کلیدی هدف باشد به گوگل اطلاع می‌دهید که صفحه‌ای که به آن لینک داده‌اید، درباره چه چیزی است. آخرین و مهمترین نکته، استفاده از کلمه کلیدی هدف در متن لینک‌های داخلی شما است.

مثلا بعد از ۳ ماه از آغاز پروژه؛ اگر کارفرما از شما گزارش بخواهد باید اطلاعات دقیق و قابل سنجش ارائه دهید. متخصصین سئو نسل جدید کلماتی مثل خرید گلدان را به کلمه گلدان ترجیح می‌دهند چون نرخ تبدیل بالاتری دارد. در گذشته سئوکارها فقط روی جذب ترافیک کار می‌کردند اما امروز ترافیکی از اهمیت بالا برخوردار است که نرخ تبدیل مناسبی نیز داشته باشد. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید ممکن است در یک جستجو؛ به قدری اسنیپت‌های اضافی در SERP وجود داشته باشد که حتی رتبه اول هم CTR بالایی نتواند کسب کند. اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیم‌سال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. برای آشنا شدن بیشتر با متمم به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کنید و گوش دهید.

شما با اساس اولیه سئو سایت آشنا شدید، به علم چگونگی رتبه بندی سایت ها توسط گوگل و به کارگیری اساس آن در پروژه های خودمان جهت دستیابی به نتایج برتر، سئو می گویند. البته لازم است بدانید که کسب رتبه در نتایج برتر موتورهای جستجو در 2 علم SEO و PPC خلاصه می شود، اما از قبل از تعریف این 2 بیایید با SEM که والد آنهاست آشنا شویم. اگر شما هم در جستجوی آموزش سئو رایگان هستید یا می‌خواهید با آن مهارت‌های خود را ارتقا دهید، این مقاله دقیقا برای شما نوشته شده است. ما در اینجا نه تنها به آموزش رایگان سئو می‌پردازیم، بلکه هدف ما ارائه دانشی است که به شما کمک کند تا به یک متخصص سئو تبدیل شوید. در فصل تولید محتوا و همچنین فصل سئو وردپرس در مورد سئو On-page مفصل صحبت کردم.

ما در خبرنامه تریبون نیز آخرین اخبار حوزه سئو را هر هفته برای کاربران ارسال می‌کنیم تا همواره از تغییرات این حوزه مطلع باشید. درست است که نباید بگذاریم ابزار بر تحلیل ما برتری پیدا کند اما استفاده از آن و تحلیل خروجی های آن از واجبات سئو امروزی می باشد. در ادامه به بررسی برترین ابزارهای سئو به صورت کاملا مختصر می پردازیم. زمانی که جستجو می کنیم "فست فود در زعفرانیه" فست فود های موجود در زعفرانیه به ما نمایش داده می شود. پنگوئن به عنوان انقلابی در دنیای آف پیج از سال 2011 در حال مبارزه با لینک های خریداری شده و لینک های اسپم (غیر طبیعی) می باشد. پنگوئن تا به امروز آپدیت های زیادی داده است که بعد از هر آپدیت برخی از سایت های خاطی جریمه و از نتایج حذف شده اند.

واقعیت این است که پست‌های طولانی معمولاً موضوع را به روشی جامع‌تر پوشش می‌دهند. بسیاری از “کارشناسان” سئو، استفاده از کلمات کلیدی LSI را توصیه می‌کنند. در نهایت، کلمه کلیدی اصلی باید چند بار در متن اصلی ظاهر شود. با تمرکز بر انواع مختلف هدف جستجو (از جمله هدف اطلاعاتی) می‌توانید مراحل مختلف سفر خریدار را هدف قرار دهید. مرحله اول این فرآیند، یعنی یافتن کلمات کلیدی مناسب، در فصل قبلی پوشش داده شده است. در اکثر ابزارها، مقدار دشواری کلمه کلیدی در مقیاسی از 0 تا 100 نشان داده می‌شود.


ناصر رسولی سئوکار