خودرو های تیونینگ

تیونینگ خودرو چیست؟ 7 نوع از محبوب تیونینگ های خودرو

معمولاً هر چه خودرو لوکس‌تر باشد، رینگ و لاستیک جذاب‌تر با طراحی بهتری دارد. می‌توانید با تغییر رنگ و یا طرح رینگ و نیز تغییر لاستیک مثلاً استفاده از لاستیک‌های پهن، ظاهر خودروی خود را شیک‌تر و متفاوت‌تر کنید. رنگ رینگ را هم بهتر است، متناسب با بدنه و تغییراتی که در بخش‌های دیگر بدنه ایجاد می‌کنید انتخاب کنید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند. با زبانی ساده می‌توان گفت منظور از تیونینگ اتومبیل، ارتقا دادن خودرو است. گاهی این ارتقا در ظاهر ماشین و گاهی در مشخصات فنی و داخلی آن همچنین تقویت موتور است. درواقع منظور از این فرایند ایجاد تغییر و یا تعویض قسمت‌هایی از خودرو جهت افزایش زیبایی و بهتر کردن عملکرد آن است.

البته که آمار بالای مجرحان، مهندسان را واداشت تا تغییراتی در شکل ظاهری خودروها برای افزایش ایمنی، ایجاد کنند.تا اینکه رفته رفته، تعداد شرکت های خودروسازی افزایش پیدا کرد. علاقه مردمان به تغییر شکل در خودروها و ایجاد فرمی متنوع باعث شد تا صنعت تیونینگ خودرو نیز داغ تر شود. به حدی که امروزه شرکت های تیونینگ خودرو متنوعی در جهان وجود دارد. تیونینگ خودرو که با نام اسپرت‌کردن نیز شناخته می‌شود، علم ارتقا فنی و ظاهری خودرو است. Car Tuning، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد یک وسیله نقلیه از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است.

اما نکته مهم در استفاده از این سیستم این است که سیستم توربو شارژ بر هر خودرویی قابل استفاده نمی باشد و باید بررسی شود که موتور خودروی شما از آن پشتیبانی می‌کند یا خیر. برای دریافت خدمات تقویت موتور و ریمپ وایدبند در مجموعه کاراکال تیونیگ می توانید به پیج پارت هاب ؛ آقای مهندس رادمنش مراجعه فرمایید. تیونینگ خودرو ازآن دسته کلماتی می باشد که امروزه با رشد صنعت موتوراسپرت، اسم آن را زیاد می شنوید، در این مقاله همه زوایای این موضوع را برای شما توضیح می دهیم. یکی از این راه کف تراشی سیلندر است که موجب کاهش حجم محفظه احتراق و افزایش نسبت تراکم موتور می‌شود. از سوی دیگر با افزایش نسبت تراکم موتور، راندمان موتور نیز افزایش می‌یابد.

نصب سیستم‌های ABS پیشرفته می‌تواند از قفل شدن چرخ ها در شرایط اضطراری جلوگیری کند و ایمنی را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. یکی از رایج ترین روش های تیونینگ، نصب توربوشارژر یا سوپرشارژر است که باعث افزایش قابل توجهی در قدرت خروجی موتور می‌شود. خوب است بدانید که تیونینگ خودرو برای درب‌ها در دو زاویه انجام می‌شود‌. یکی از مرسوم‌ترین روش‌های آن این‌گونه است که لولای درب در جای خودش قرار دارد و تفاوت آن در نحوه باز شدن درب است. در این مدل، درب‌ها بجای بازشدن از طرفین، به سمت بالا باز می‌شوند. اما مهم نیست که ظاهر یک رینگ چقدر چشمگیر است، متأسفانه هر چیزی که خوشایند است مجاز نیست.

پژو 405 SLX به دلیل وزن سبک، طراحی مناسب و قابلیت‌های فنی بالا، گزینه‌ای عالی برای تیونینگ است. رانا با پیشرانه ۴ سیلندر TU5 و حجم موتور ۱.۶ لیتر، قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر، یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است. این خودرو با شتاب ۱۲.۵ ثانیه و سرعت ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت، عملکرد مناسبی دارد و مصرف ترکیبی ۷.۷ لیتر در صد کیلومتر، آن را به خودرویی اقتصادی تبدیل کرده است. رانا به دلیل وزن سبک، طراحی مناسب و قابلیت‌های فنی بالا، گزینه‌ای عالی برای تیونینگ است. رانا با پیشرانه ۴ سیلندر TU5 یورو4 و حجم موتور ۱.۶ لیتر، قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر، یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است. این خودرو با شتاب ۱۲ ثانیه و سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت، عملکرد مناسبی دارد و مصرف ترکیبی ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر، آن را به خودرویی اقتصادی تبدیل کرده است.

این شامل افزایش قدرت، بهبود مصرف سوخت و استفاده از قطعات با کیفیت بالاتر است. ماشین‌های سانروف یکی از پرطرفدارترین مدل‌های خودرو در بازار هستند. با باز شدن سقف این خودرو‌ها، هوای آزاد در ماشین به گردش درمی‌آید. بیشتر ماشین‌های داخلی و خارجی موجود در ایران مدل سانروف نیستند. ازاین‌رو علاقه‌مندان به سانروف به طور دستی این ویژگی را برای ماشین خود ایجاد می‌کنند.

یک چرخ کوچک روی هر کمک فنر می‌تواند برای تنظیم منحنی‌ها یا ویژگی‌های سختی مختلف از نرم تا محکم استفاده شود که به شدت بر رانندگی تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب، رانندگانی که در دینامیک رانندگی با تجربه هستند، می توانند تنظیمات شخصی خود را تنظیم کنند. کویل اورها منحصراً برای رانندگان اسپرتی که می خواهند سیستم تعلیق خود را کاملاً با خواسته های فردی خود تطبیق دهند توصیه می شود. در حال حاضر پژو ۲۰۷ به عنوان یک هاچبک نسبتا زیبا می‌تواند گزینه مناسبی برای تیونینگ باشد. در درجه اول طراحی ظاهری این خودرو با ویژگی‌های مورد پسند جوان‌ترها کاملا مطابقت دارد و می‌تواند به کمک یک کیت بدنه و افزودن بال عقب، به خودرویی جذاب از نظر ظاهری تبدیل شود.

ازنظر قدرت بدنه این خودرو جز امن‌ترین ماشین ایرانی به شمار می‌آید. به همین دلیل توانسته به یکی از بهترین محصولات تیونینگ جهان تبدیل شود. جیت گلف توانسته به‌عنوان چابک‌ترین و قدرتمندترین خودرو در ایران راه پیدا کند. بله، برخی از تغییرات که شامل ارتقای ویژگی های فنی و ظاهری خودرو می‌شوند، می‌توانند در هنگام فروش ارزش مادی خودروی شما را افزایش دهند. با این حال برخی تغییرات که بر طبق سلیقه فروشنده بر روی خودرو اعمال شده ممکن است مطابق سلیقه خریداران نباشد و به این ترتیب خودرو به سختی فروش برود. در آخر، تیونینگ سیستم صوتی خودرو، یکی از مهم‌ترین و پرطرفدار‌ترین انواع خدمات تیونینگ ماشین است که اغلب رانندگان به خصوص برای خودرو های داخلی این تغییر را انجام می‌دهند.

نصب کمک فنرها و فنر های قابل تنظیم، امکان تغییر ارتفاع و سختی تعلیق را فراهم می‌کند که بهبود کنترل و هندلینگ خودرو را به دنبال دارد. تیونینگ این سیستم می‌تواند شامل تغییرات در فنر ها، کمک فنرها، میل تعادل و سایر اجزا باشد. برخی از قطعات داخلی موتور می توانند با مدل های باکیفیت تر و مقاوم تر جایگزین شوند، که نه‌ تنها طول عمر موتور را افزایش می‌دهد، بلکه کارایی و عملکرد آن را نیز بهبود می‌بخشد. در گذشته سیستم صوتی ماشین‌ها به رادیو محدود بود؛ اما امروزه سیستم صوتی خودروها کاربردهای وسیع‌تری دارند‌. برخی از این امکانات شامل بلوتوث‌، وای‌ فای، سیستم تصویری دوربین عقب و باندهای پخش‌کننده قوی صدا می‌شوند.

به همین دلیل است که در اینجا نیز چند محدودیت قانونی وجود دارد. علاوه بر این، به عنوان یک قاعده، تمام لاستیک های روی خودرو باید یک اندازه باشند. وقتی صحبت از طراحی لاستیک به میان می آید، نوارهای لاستیک خود چسب بر ظاهر رینگ تاکید می کنند. نام سازنده لاستیک همیشه نباید روی لاستیک باشد - نام راننده یا باشگاه تیونینگ نیز محبوب است. در تیونینگ فنی می‌توان به تعویض و یا تقویت قطعات مختلفی در خودرو اشاره کرد که با هم مواردی را در زیر بررسی خواهیم کرد.

این ارتقا می‌تواند در ظاهر، عملکرد یا هر دو مورد به صورت همزمان انجام شود. تیونینگ خودرو چیست؟ یا به زبان عامیانه تیونینگ خودرو یعنی چه؟ به معنای ارتقا و شخصی‌سازی خودرو است. مانند سیستم های کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS) و مانیتورینگ فشار تایر (TPMS)، که به بهبود ایمنی و پایداری خودرو در شرایط مختلف جاده ای کمک می‌کند. انتخاب رینگ های بزرگ تر و لاستیک های پهن تر می‌تواند کنترل بهتری در پیچ ها فراهم کند. استفاده از میل تعادل های سفارشی می‌تواند انحراف خودرو در پیچ ها را کاهش داده و پایداری بیشتری ایجاد کند.

برخی از مهم‌ترین خدمات تیونینگ ظاهری و بدنه ماشین شامل موارد زیر هستند. به مجموعه‌ای از تغییرات و اصلاحات در بخش‌های مختلف خودرو گفته می‌شود که با هدف بهبود عملکرد، افزایش قدرت، بهینه‌سازی مصرف سوخت و یا تغییر ظاهر خودرو انجام می‌گیرد. این تغییرات می‌توانند شامل بخش‌های مختلفی از جمله موتور، سیستم تعلیق، سیستم اگزوز، بدنه و ظاهر خودرو باشند. خودروهای فابریک کارخانه با توجه به شرایط کلی جاده‌ها ساخته می‌شوند و اغلب آن‌ها از لاستیک‌های با پهنای کمتر و رینگ‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند. همچنین ارتفاع سیستم تعلیق آن‌ها از سطح زمین نیز بیشتر است؛ اما افرادی هستند که می‌خواهند علاوه بر کاهش ارتفاع سیستم تعلیق خودروی خود از رینگ و لاستیک‌های بهتر استفاده کنند. به همین خاطر می‌توان رینگ و لاستیک‌های حرفه‌ای و باکیفیت را از برخی شرکت‌ها تهیه کرد.

برای تیونینگ پیشرانه تحقیق و جست‌وجوی زیادی نیاز است چراکه با کوچک‌ترین اشتباهی متحمل هزینه‌های سنگین خواهید شد. به همین خاطر است که خودروسازان چندین میلیون دلار را صرف توسعه چنین قطعاتی می‌کنند. اگر تیونینگ خودرو به‌صورت علمی و درست انجام شود، نتیجه کار محصولی لذت‌بخش و ایمن خواهد بود که هم مالک خودرو و هم دیگران از آن لذت خواهند برد. تیونینگ بدنه و ظاهر خودرو از محبوب‌ترین انواع خدمات تیونینگ ماشین هستند و اغلب افرادی که اقدام به ایجاد تغییرات در خودروی خود می‌کنند، معمولا ظاهر آن را تغییر می‌دهند. تغییرات ظاهری و بدنه می‌توانند خودروی شما را زیباتر کنند و ارزش آن را بالا ببرند. همچنین می‌توانید خودرو را به سلیقه خود نزدیک‌تر کنید و از رانندگی با آن لذت ببرید.

تثبیت کننده سخت تر در جلو، بیش فرمانی را کاهش می دهد یا کم فرمانی را تقویت می کند. تثبیت کننده سخت تر در عقب، کم فرمانی را کاهش می دهد یا باعث افزایش بیش فرمانی می شود. در ایران برخی موسسات آموزش حضوری تیونینگ خودرو را ارائه می‌دهند. قطعا تیونینگ کردن ماشین هم به دانش نیاز دارد هم به تجربه و هم به خلاقیت. اما یکی از راه‌های ساده و جذاب تیونینگ می‌تواند استفاده از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین باشد.

با استفاده از خدمات تیونینگ درب ماشین می‌توانید لولای درب های را تغییر داده و آن ها را به سمت بالا و مانند بال های پرنده باز و بسته کنید. رپنیک بزرگترین وبسایت درباره تعمیر خودرو در ایران است و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیتیلینگ و سایر موضوعات مرتبط با خودرو، به وبسایت رپنیک مراجعه کنید. نمایشگاه اتومبیل کاروکیا با مدیریت محمدصادق میرزائی، دارای بیش از 25 سال سابقه در زمینه خرید و فروش خودروهای لوکس و لاکچری، خارجی و ایرانی در منطقه شرق تهران فعالیت دارد. توربو شارژ می تواند منجر شود تا گشتاور و قدرت موتور تا حد زیادی افزایش پیدا کند. پیاده سازی توربو شارژ بسیار حساس بوده و تنها کمپانی های حرفه ای این کار را انجام می دهند. یکی از آپشن‌هایی که ممکن است طرفداران زیادی داشته باشد، استفاده از شیشه‌های دودی است.

و حالا میرسیم به پرطرفدار ترین شاخه از تیونینگ که می تواند کاربر های معمولی که حتی علاقه ای به اسپرت کردن ماشین ندارند را به خودش جذب کند. منظور از تیونینگ صوتی به بهبود کیفیت سیستم صوتی خودرو است؛ که در ادامه آن میپردازیم. استفاده از مواد مقاوم تر برای تقویت بدنه خودرو، به افزایش ایمنی در زمان تصادف کمک می‌کند. نصب تقویت کننده های بدنه و قفس های ایمنی از جمله این تغییرات است. تیونینگ سیستم ترمز برای افزایش کارایی و کاهش زمان توقف خودرو ضروری است، پس باید به مواردی که در ادامه گفته خواهد شد توجه ویژه ای داشت.

شرکت هنسی در کنار تیونینگ انواع خودرو، وظیفه تولید و ساخت خودرو را هم به عهده گرفته است. با نصب سیستم‌های اگزوز با طراحی خاص، می‌توان صدای خودرو را بهبود بخشید. این سیستم ها معمولاً صدای عمیق تری را تولید می‌کنند و به خودرو ظاهری جذاب تر می‌دهند. البته شما مجاز به تیونینگ ماشین خود هستید - البته به شرطی که واقعا ماشین خود را تیونینگ کنید و نه وسیله نقلیه همسایه خود. در صورت خطاهای نصب، که حتی تیونرهای سرگرمی پیشرفته به سختی می توانند پیش بینی کنند، مجوز عملیات عمومی ممکن است منقضی شود.

نوویتک پس از تغییرات ظاهری، سراغ موتور V۶ سه‌لیتری biturbo و سیستم هیبریدی آن رفته است. مبدل‌های کاتالیزوری فلزی ۱۰۰ سلولی و سیستم اگزوز جدید نیز روی فراری ۲۹۶ GTS نصب شده‌اند. این خودرو اکنون ۳۸ اسب‌بخار قدرت بیشتری تولید می‌کند و حداکثر توان آن به ۷۰۱ اسب‌بخار رسیده است. درنتیجه مجموع قوای فنی هیبریدی فراری ۲۹۶ GTS در نسخه نوویتک به ۸۶۸ اسب‌بخار افزایش یافته است. برای تیونینگ کردن اتومبیل به تخصص، هزینه و صبر زیادی نیاز دارید. این اتومبیل‌ها چون قدرت زیادی نسبت به نسخه استاندارد دارند، بنابراین می‌توانند شتاب بیشتری داشته باشند.

این اصلاحات در بخش فنی، منجر به افزایش توان خروجی، بهبود قدرت مانور و شتاب خودرو می‌شود و در بخش ظاهری، به صاحب خودرو اجازه می‌دهد همه‌چیز را از اجزای بدنه گرفته تا حتی صدای اتومبیل خود را شخصی‌سازی کند. کافی است نگاهی به خودرو‌های تیونینگ‌شده بیندازید تا متوجه ‌‌شوید که گه‌گاه با خودرویی کاملاً جدید روبه‌رو هستید که کمتر شباهتی به نمونه اولیه خود دارد. اگر به تیونینگ خودرو علاقه دارید اما درعین‌حال می‌خواهید از مزایا و معایب آن آگاه شوید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. با اینکه خودروهای ارتقا یافته و پرفورمنس زیادی در بازارهای جهانی حضور دارند اما همه افراد نمی‌توانند نسخه‌های استاندارد و کارخانه‌ای این خودروها را خریداری کنند. قیمت خودروهایی همچون بی ام و M5 یک سد محکم در برابر خریداران است و از طرف دیگر بودجه زیادی برای سرویس و نگهداری این خودروها موردنیاز خواهد بود.

سیستم تعلیق پیشرفته یکی از اجزای حیاتی در تیونینگ خودروهای اسپرت است. تغییرات در سیستم تعلیق می‌تواند تجربه رانندگی در مسیرهای پرپیچ‌وخم یا مسابقات را بهبود بخشد و از انحراف خودرو در سرعت‌های بالا جلوگیری کند. یکی دیگر از بهترین ماشین ها برای تیونینگ در ایران کیا سراتو سایپا ۲۰۰۰ است. هندلینگ یکی از عوامل مهم و اساسی در بخش هدایت خودرو است که در اصطلاح عامه به خوش‌دستی و خوش‌فرمانی‌ تعبیر می‌شود. تغییرات اساسی در ارتفاع و ساختار سیستم تعلیق در هنگام تیونینگ می‌تواند تأثیر زیادی بر هندلینگ آن داشته باشد. ازاین‌رو تقویت سیستم هندلینگ خودرو یکی از موارد لازم و ضروری برای ایجاد تجربه خوش رانندگی با خودرویی قدرتمند به‌حساب می‌آید.

با این حال ممکن است بر طبق سلیقه خود بخواهید بخش هایی از ماشینتان را تغییر دهید که این امر به واسطه خدمات تیونینگ ماشین امکان پذیر خواهد بود. یکی از مواردی که خیلی‌ها دوست دارند در ظاهر خودروی خود تغییر دهند و آن را به اصطلاح خفن‌تر نشان دهند، تغییر درب‌هاست. در بسیاری از خودروهای لوکس، درب‌ها به جای باز شدن به طرفین، به سمت بالا باز می‌شوند. با توجه به این که اکثراً عادت به باز شدن درب‌ها به طرفین داریم، این مدل درب‌ها خیلی جالب توجه هستند. در بخش فنی، می‌توان تغییرات زیادی جهت تیونینگ خودرو انجام داد. نصب لوله های اگزوز بزرگ‌تر می‌تواند به کاهش مقاومت در سیستم اگزوز کمک کند و عملکرد بهتری را در دور های بالاتر ارائه دهد.

تقریباً تمام اتومبیل‌های جهان دارای قابلیت تبدیل‌شدن به تیونینگ را دارند. اکثر خودروها را می‌توان باسلیقه و بر اساس دارایی خود به تیونینگ تبدیل کنید. یکی از بهترین انواع خدمات تیونینگ ماشین، تعویض صندلی ها یا روکش آن ها است. خودرو های لوکس معمولا دارای صندلی هایی با امکانات ویژه برای افزایش آسایش و راحتی سرنشینان هستند که خودرو های معمولی از این امکانات محروم می‌باشند. همچنین می‌توانید رنگ سقف خودرو را تغییر دهید و به روش های مختلف تغییر رنگ مانند استفاده از انواع برچسب ظاهر ماشین را بهتر کنید. در واقع خودرو های امروزی به خودی خود امکانات بسیاری را شامل می‌شوند و نیاز به ارتقای آن ها نسبت به گذشته کمتر شده است.

در ابتدا باید بدانید که تیونینگ خودرو چیست؟ تیونینگ ماشین به معنی تنظیم کردن و یک جورایی ارتقا دادن است. وقتی شما خودروی خود را تیون می‌کنید یعنی با ایجاد یک سری تغییرات در خودرو، آن را ارتقا و تغییر می‌دهید. این تغییرات می‌تواند، فقط تغییرات در ظاهر خودرو و یا تغییرات در بخش فنی آن باشد. همچنین می‌توانید هر دو بخش را تیون کرده و خودروی جدیدی از آب در بیاورید. تا اینجا با برخی از بهترین ماشین‌ها برای تیونینگ در ایران و بهترین ماشین‌ها در ایران برای تقویت  آشنا شدید تا انتها با ما باشید. لیست شرایط فروش اقساطی خودرو شرکت سایپا بسیاری از خریداران را مجذوب می‌کند.

در نتیجه، وسیله نقلیه کمتر غلت می زند و زمین می خورد و سریعتر به دستورات فرمان راننده پاسخ می دهد. با این حال، فنرهای اسپرت را همیشه باید در ترکیب با کمک فنرها در نظر گرفت. از این گذشته، کمک فنرهای استاندارد معمولاً برای سفرهای کوتاه‌تر بهار و نرخ فنرهای سخت‌تر فنرهای ورزشی طراحی نشده‌اند. به همین دلیل است که سیستم تعلیق اسپرت از سازندگان ممتاز مانند BILSTEIN همیشه از فنرهای ورزشی کوتاه‌تر با کمک فنرهای اسپرت همسان تشکیل شده است. به عنوان مثال کمک فنر BILSTEIN B8 ما به طور ویژه برای استفاده با فنرهای پایین آورنده طراحی شده است.

همچنین تعداد و اندازه اگزوزها به‌نوعی قدرت موتور و توان آن را به رخ می‌کشد. سر اگزوزهایی برای بی‌صدا کردن و یا غرش در هنگام شتاب‌های ناگهانی نیز در این بخش مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین دیفیوزر در جهت تنظیم جریان هوای زیر خودرو در قسمت عقب و در زیر سپر نصب می‌شود. سپرها علاوه بر نقش محافظتی اهمیت بالایی در زیبایی یک خودرو دارند. تیونرها تمرکز خاصی روی سپرها دارند و معمولاً از سپرهایی با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو و دیفیوزرها و خروجی‌های اگزوز گیراتر در عقب استفاده می‌کنند. تیونرهای کاربلد نیز از فیبر کربن برای کاهش وزن سپرها و همچنین افزایش استحکام آن‌ها سود می‌برند.

تقویت موتور یکی از گام‌های اساسی و اصول اولیه تیونینگ در جهت افزایش قدرت خروجی خودرو است. درروش نخست، توسط یک متخصص، تغییراتی در موتور خودرو اعمال می‌شود که منجر به افزایش محسوس قدرت پیشرانه خواهد شد و در روش دیگر، با تعویض برخی قطعات اصلی، قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند. فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده، استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روش‌هایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده می‌شود. البته که افراد زیادی خواهان شرکت در چنین مسابقاتی بودند و رفته‌رفته بازدیدکنندگان نیز از مهندسان خواستند تا خودروهای آن‌ها را ارتقا دهند. مدیران باهوش سریعاً روند کار را بررسی کردند و شرکت‌های تیونینگ زیادی را تأسیس نمودند. فراموش نکنید که در مسابقات موتور اسپرت آلمان خودروهایی با ظاهر اسپرت تر و مجهز به قطعاتی همچون اسپویلر خودنمایی می‌کردند.

با اینکه خودروهای پرفورمنس استاندارد فاصله زیادی با پتانسیل نهایی خود ندارند اما مدل‌های پایه و ارزان‌تر با محدودیت‌های زیادی عرضه می‌شوند. به همین خاطر طیف وسیعی از تغییرات وجود دارد که می‌توان روی خودرو اعمال کرد. از ارتقای پیشرانه گرفته تا سیستم تعلیق و ترمز، تیونینگ خودرو شاخه‌های مختلفی دارد. همچنین یکی از مهم‌ترین بهبودهای خودرو به لاستیک‌ها مربوط می‌شود زیرا تنها بخش در تماس با جاده هستند. لاستیک‌های کاراتر باعث چسبندگی و کشش بیشتر شده و تأثیر مثبتی روی ترمز و شتاب خودرو دارند. سیستم تعلیق تیونینگ شده نیز کنترل بهتر بدنه را در پی خواهد داشت.

در حقیقت تیونینگ خودرویی ساده همچون پژو ۲۰۷ شاید هزینه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان داشته باشد که از عهده افراد زیادی خارج است. چرخ های ماشین تاثیر زیادی بر زیبایی ظاهری آن دارند و اعمال یک تغییر کوچک در تایر ها یا رینگ های آن ها می‌تواند باعث بهبود ظاهر خودروی شما شود. در خدمات تیونینگ ماشین می‌توانید متناسب با نوع خودرو و قدرت موتور آن و همچنین بر اساس نوع استفاده خود، لاستیک های ماشین را به طور کامل تغییر دهید. تقریباً هر خودرویی قابلیت تیونینگ دارد، اما برخی مدل‌ها به دلیل طراحی مناسب‌تر و امکانات بیشتر، گزینه بهتری برای این کار هستند. خودروهای اسپرت، آفرود، و مدل‌های خاص کارخانه‌ای از جمله محبوب‌ترین گزینه‌ها برای تیونینگ هستند. تیونینگ خودروهای اسپرت معمولاً با هدف افزایش قدرت خودرو و بهبود عملکرد دینامیکی انجام می‌شود.

به‌موجب این قانون، صدای اگزوز خودروهای‌ مدل‌های اسپرت هنگام عبور از مسیرهای عادی و غیر مسابقه نباید تفاوتی با مدل‌های معمولی داشته باشد. جلوپنجره قطعه‌ای در بخش جلوی خودروست که علاوه بر زیبایی باعث افزایش ورود هوا به محفظه پیشرانه و خنک کردن آن می‌شود. گاهی اوقات تیونرها از قطعه‌ای جدیدتر و زیباتر استفاده می‌کنند و در اغلب موارد نیز جنس فیبر کربنی با رنگ تیره را برای جلوپنجره انتخاب می‌کنند تا خودرو ظاهر گیراتر و جذاب‌تری پیدا کند. البته در اکثر خودروهای برقی امروزی خبری از جلوپنجره نیست چراکه این خودروها نیازی به خنک کاری پیشرانه ندارند. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های برنامه‌ریزی مجدد ECU افزایش قدرت پیشرانه است اما درعین‌حال می‌توان مصرف سوخت را نیز کاهش داد. قلب تپنده خودرو برای حفظ قابلیت اطمینان خود محدودیت‌های خاصی دارد بنابراین برنامه‌ریزی دوباره باعث بهبود راندمان آن می‌شود.

سر و صدا و ارتعاشات را در آنجا کم می کند و تضمین می کند که هر دو به کمترین میزان ممکن به بدن منتقل می شوند. مخصوصاً برای خودروهای اسپرت با سیستم تعلیق پایین، پایه‌ استارت بهتری نسبت به موارد نصب شده در کارخانه توصیه می‌شود. آنها معمولاً از آلومینیوم با مقاومت بالا (یونیبال) ساخته می شوند و می توان آنها را به صورت جداگانه با استفاده از تنظیمات مختلف با خودرو تنظیم کرد. علاوه بر این، پایه‌ استارت بهبود یافته با دقت بیشتری کار می‌کنند و احساس رانندگی بهتری را منتقل می‌کنند. به دلیل سطح تصفیه شده، معمولاً پایدارتر نیز هستند.پیچ ها در محفظه موتور و در صندوق عقب به صورت ضربدری پیچ می شوند. برخی افراد تیونینگ را به معنای عام و کلی، افزایش توان و قدرت خودرو می‌دانند.

از جمله قطعات تعویضی که یکی از مهمترین عضو قابل تعویض برای رسیدن به وزن ایده آل می‌باشد، تعویض رینگ‌های فلزی با رینگ آلومینیومی می‌باشد. رینگ آلومینیومی در واقع به دلیل متریال و جنس تولید شده خود، از رینگهای فلزی بسیار سبک تر هستند و این تعویض می‌تواند در شتاب و سرعت اولیه تاثیر به سزایی داشته باشد. یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسب‌های ویژه می‌باشد. که این مورد به صورت برچسب سیاه معمولا و بیشتر بر روی خودروهای سفید انجام می‌گیرد. بسیاری از خودروهای حرفه‌ای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند. برای خودروی شاهین به دلیل عرضه کم و محدودیت پیشرانه تا کنون لوازم افتر مارکت زیادی تولید نشده است و از طرفی این پیشرانه خیلی پتانسیل تقویت را ندارد.

در ادامه با 5 خودروی مناسب تیونینگ در ایران آشنا شده و مزایای هر مدل را در زمینه تیونینگ خودرو خواهید شناخت. تیونینگ خودرو، واژه‌ای آشنا در میان علاقه‌مندان به دنیای خودرو است. مناسب‌ترین ماشین‌ها برای دریفت باید دارای قدرت بالا و محور متحرک عقب باشند. برخی از نمونه‌های آن در بازار ایران بی ام و تویوتا جی، جنسیس کوپه است. با توجه به این‌که این گزینه قیمت زیادی دارد، بنابراین می‌توانید از بی ام و ۳۶E و ۶۴E را استفاده کنید. برای برخی سرعت و شتاب حرف اول را می‌زند برای بعضی از افراد کیفیت بالا و مصرف سوخت کمتر.

در ادامه این مقاله قصد داریم برخی از بهترین ماشین‌ها در ایران‌خودرو برای شرکت در مسابقه را معرفی کنیم. قاعدتاً تنوع و گرفتن گزینه‌های جذاب در ایران نسبت به سایر کشورها محدودیت دارد. بنابراین ما در این مقاله به مواردی مانند بهترین ماشین‌ها برای تیونینگ در ایران و بهترین ماشین‌ها در ایران برای تقویت خواهیم پرداخت. همان‌طور که مشاهده کردید، راه‌های زیادی برای ارتقا یا به اصطلاح تیونینگ خودرو، چه در ظاهر و چه در مشخصات فنی وجود دارد. برای اعمال هر گونه تغییری بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره ببرید. در ابتدا مقاله ذکر کردیم که تیونینگ ماشین به معنای ارتقا و شخصی‌سازی خودرو است.

امروزه اغلب خودرو ها به صورت پیش فرض دارای سیستم صوتی هوشمند با انواع امکانات جانبی در کنار پخش موسیقی هستند. این امکانات شامل یک مانیتور لمسی یا دکمه‌ای برای راننده با قابلیت مسیریابی، مکالمه و بسیاری امکانات دیگر است. برخی از تغییرات در خودرو، مانند افزایش قدرت موتور، می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. اگر به دنبال شرکتی هستید که تیونینگ خودرو را به صورت حرفه ای انجام می دهد، بدون شک باید به شرکت هنسی اشاره کرد. این شرکت تمرکز اصلی خود را بر افزایش قدرت و بازدهی موتور خودروها گذاشته است.

یکی دیگر از بخش‌هایی که به لوکس کردن فضای داخل کابین خودرو در این بخش کمک فاحشی می‌کند، افزودن مانیتور به پشت کلاهک‌های صندلی‌های جلو می‌باشد. به طور مثال ممکن است بلندگوهای خودرو به صورت کلی حذف و با مدل‌های قوی تر و بیس دار تعویض گردند. در بسیاری از خودروهای شاسی بلند ممکن است به جای تعویض سپر از سپرهای ثانویه که ممکن است به صورت لوله‌های استیل فلزی باشند در جلوی سپر اصلی استفاده شود. از جمله تغیرات مربوط به چراغ‌های خودرو می‌توان به دودی کردن چراغ‌ها، استفاده از لامپ‌های زنونی و چراغ‌هایی با طراحی‌های متفاوت از نوع فابریک اشاره کرد. یعنی در یک حالت که بیشتر مرسوم است، لولا در سر جای خودش قرار می‌گیرد با این تفاوت که باز شدن درب به جای اینکه به سمت طرفین ماشین باشد، به سمت بالا باز می‌شود. علاقمندان به آموزش ریمپ می توانند لینک دوره ریمپ تخصصی کاراکال تیونینگ را مشاهده کنند.

این کنترل سطح می تواند مزایایی داشته باشد، نه تنها برای رانندگان اسپرت. با افزایش سرعت رانندگی، سیستم تعلیق می تواند مرکز ثقل خودرو را کاهش دهد. به این ترتیب سیستم تعلیق هیدرولیک هندلینگ را بهبود می بخشد و در عین حال مقاومت هوا را کاهش می دهد. علاوه بر این، فاصله از زمین را می توان با شرایط بار تنظیم کرد. در برخی از سیستم ها، سیستم تعلیق همچنین می تواند به طور خودکار فاصله از زمین را با سطح جاده تنظیم کند. این سیستم ها همراه با یک سیستم حسگر پیچیده، بی نظمی های جاده را تشخیص می دهند.

همانطور که یک تغییر رنگ در چشم عادی توسط یک لنز، می‌تواند کل چهره را تغییر دهد، تغیر در نوع نور و دودی یا شفاف بودن چراغ‌های جلو خودرو می‌تواند تفاوت فاحشی بین خودرو تیون شده با نوع معمول خود باشد. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. چراغ‌ها سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغ‌ها و تعویض کاسه‌چراغ‌ها می‌شود. ایجاد دستی سانروف و تغییر رنگ سقف خودرو یا حتی حذف سقف خودرو و تبدیل آن به یک خودروی کروک، از جمله تغییرات این بخش است. از امکانت این خودرو می‌توان به امکان تعویض دنده از پشت فرمان، سانروف، سیستم ناوبری مجهز به جی‌پی‌اس و دوربین دید عقب و سنسور اشاره کرد. همچنین برای راحتی سرنشینان از صندلی‌هایی با روکش چرم استفاده‌شده است.

کاهش ارتفاع خودرو از طریق نصب فنر های کوتاه‌تر می‌تواند باعث بهبود هندلینگ و کاهش مقاومت هوا شود، اما باید با دقت انجام شود تا تأثیر منفی بر راحتی رانندگی نگذارد. گاهی افراد تمایل به اجرای سانروف بر روی سقف ماشین خود را ندارند. این دسته از افراد با استفاده از برچسب‌های مخصوص در رنگ و طرح سقف ماشین تغییراتی ایجاد می‌کنند. به طور معمول این فرایند تغییر رنگ بر روی خودروهای سفیدرنگ اجرا می‌شود. درب‌های این خودروها به‌گونه‌ای متفاوت از خودروهای معمولی باز و بسته می‌شوند‌.

یکی از قطعات مهم در خودروهای امروزی قطعه ECU یا همان کامپیوتر خودرو می‌باشد که تقریبا اکثر رفتارهای خودرو را کنترل و تنظیم می‌کند. یکی دیگر از تغیرات مهم و کاربردی در تغیر چهره خودرو، تعویض سپرها می‌باشد. سپرهای عقب و جلو می‌تواند متناسب با همان حجم و فضا به حالت‌های متفاوتی تغیر پیدا کند که این نوع تغیر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما دارد. بنابراین یکی از بهترین خودروها برای تیونینگ سراتو دو لیتری است که در بازار ایران وجود دارد و در لیست بهترین ماشین ها برای تیونینگ قرار می‌گیرد. از تعویض فیلتر هوا گرفته تا اضافه کردن هدرز و توربوشارژر و سایر موارد.

برای مثال، استفاده از مواد سبک‌تر در بدنه می‌تواند وزن خودرو را کاهش داده و تأثیر مستقیمی بر شتاب و کنترل خودرو داشته باشد. تیونینگ خودرو به مجموعه‌ای از اقدامات و تغییراتی گفته می‌شود که با هدف بهبود عملکرد، زیبایی و کارایی خودرو انجام می‌گیرد. این تغییرات ممکن است شامل ارتقای موتور، سیستم تعلیق، اگزوز، یا حتی ظاهر خودرو باشد. تیونینگ، به‌ویژه در دنیای علاقه‌مندان به خودرو، راهی برای شخصی‌سازی وسیله نقلیه و دستیابی به عملکرد بهتر از استانداردهای کارخانه‌ای است. همان‌طور که اشاره شد برای تیون کردن یک خودرو می‌توان بخش‌های متنوعی را در نظر گرفت. اگر هدف شما فقط ارتقای ظاهری خودرو باشد می‌توانید با مراجعه به مراکز معتبر و کاربرد قطعات و لوازمی همچون رینگ و لاستیک، سپرهای جلو و عقب، رکاب‌های متفاوت، دیفیوزر و بال عقب، سر اگزوز و… را انتخاب نمایید.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که این خودروها برای علاقه‌مندان به تیونینگ، انتخاب‌های مناسبی باشند. شرکت‌های زیادی در زمینه افزایش قدرت و شتاب خودروها فعالیت می‌کنند و گاهی اوقات شاهد معرفی خودروهای تیون شده با قدرت‌های دیوانه‌وار هستیم. یکی دیگر از شاخه های تیونینگ خودرو، تقویت چیپ یا کامپیوتر است. در این روش، با تغییر برنامه‌های کامپیوتری خودرو، می توان پارامترهای اصلی مانند حجم سوخت، ترمز موتور و فشار توربو شارژ را تنظیم کرده و عملکرد خودرو را بهبود بخشید. به طور مثال، در صورتی که چیپ خودرو تقویت شود، می توان توان موتور را افزایش داد و در نتیجه، شتاب و سرعت خودرو را افزایش داد.

برای ارتقای بخش فنی نیز می‌بایست مواردی همچون برنامه‌ریزی دوباره ECU با همان ریمپ کردن، استفاده از سر سیلندر و پیستون‌های کاراتر و… در نظر بگیرید. ساده‌ترین کاری که مالک غیرحرفه‌ای یک خودرو می‌تواند انجام دهد نصب سر اگزوزهای اسپرت روی خودرو خواهد بود اما تیونرهای حرفه‌ای این کار را بسیار مفصل‌تر انجام می‌دهند. تیونرهای باتجربه معمولاً از سیستم‌های اگزوز کاراتر با صدای بهتر و سر اگزوزهای از جنس فولاد ضدزنگ و با پوشش فیبر کربن یا کروم استفاده می‌کنند. یک سیستم اگزوز اسپرت علاوه بر ایجاد صدای جذاب باعث انتقال سریع‌تر گازهای خروجی شده و بنابراین روی عملکرد پیشرانه نیز تأثیر مثبتی می‌گذارد. عیب دیگر این کار می‌تواند به هزینه زیاد قطعات و دستمزدها مربوط باشد. برای مثال اگر خواهان خرید دو جفت لاستیک باکیفیت باشید باید حداقل ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیرید و این موضوع درباره ارتقای پیشرانه و سیستم تعلیق به چند ده میلیون تومان می‌رسد.


بهترین تیونر در ارومیه